AffärerIdentifiera dina nyckelord och var personligt – det är några av sociala medier-experten Jacqueline Kothbauers råd till dig som vill bli bättre på att synas på nätet. Läs fler tips här.

Jacqueline Kothbauer är författare till boken Nätsmart – få drömjobbet, lyckas som chef och bli en stjärna och föreläsare och konsult inom sociala medier och personliga varumärken. I Driva Eget nr 8/2013 lär hon frisören Anna Johansson att marknadsföra sig på nätet. Här är sju andra råd från henne som passar de flesta verksamheter.

1. Kartlägg dina konkurrenter på orten och hitta ‘luckan’ på marknaden
Vilka företag tävlar om samma kunder i ditt närområde? Hur ser de ut på nätet? Gör en enkel lista där du beskriver var och en med 3-5 ord. Avsluta med att beskriva ditt företag på samma sätt.

2. Identifiera ditt företags nyckelord och #hashtag
Identifiera max 5 nyckelord som återkommer i dina inlägg. Det kan vara din produkt, ditt företagsnamn, gallerian där din butik ligger eller något annat. Ta för vana att använda de och uppmuntra dina kunder att göra detsamma.

3. Skaffa en arena där du kan visa upp vad du kan
En blogg, Facebooksida, Instagram spelar ingen roll, men använd social media. Fler hittar dig via Google än om du lägger det på hemsidan. Avsluta alla inlägg med minst ett av dina #hashtags.

4. Använd frågor för att skapa kunddialog
Vi använder nätet för att umgås och hitta information. Använd frågor för att bjuda in till samtal och bli en kunskapskälla för dina kunder.

5. Möt publiken i din starkaste punkt
Ett sortiment eller tjänsteutbud i verkligenheten får inte vara för smalt. Men på nätet är utbudet enormt. Våga nischa in dig genom att till exempel
göra en Facebooksida som fokuserar på lax. Även om du även säljer fiskprodukter med annan inriktning.

6. Var personlig
En blogg, Facebooksida, Instagramflöde med flera blir mer levande om den innehåller människor, inte bara produkter. Om personlig service och kunskap är en viktig del av ditt erbjudande ta bilder av dig själv och/eller din personal. Inte bara kunder eller andra. Bjud in till er värld.

7. Hitta uppslag för bra innehåll på nätet
Leta på tidningsajter, bloggar, Facebookgrupper, diskussionsforum som skriver om de situationer där dina produkter används. Du säljer bilar och hittar potentiella kunder där folk diskuterar familj (barn brukar kräva större bil), starta eller driva eget (kan kräva bil), lantställe (mer utrymme och annan körning) och så vidare.