AffärerUtnyttja sommarmånaderna till att tänka igenom vad du vill med ditt företag – och få en flygande start i höst. Här är expertens råd.

Har du det lite lugnare i sommar? Vill du inte släppa företaget helt kan du passa på att tänka lite större – och kratta manegen för en flygande start på hösten, menar affärscoachen Christine Edenborg.

– Det är perfekt att utnyttja lugnare perioder till att tänka över vad man gör och hur man vill ha det. Är du nöjd med hur det har gått eller behöver du till exempel öka lönsamheten eller tillväxten? säger hon.

Är du på rätt väg eller måste du göra någonting för att komma dit du vill, och i så fall vad? Det är bra frågor att ha i bakhuvudet på stranden i sommar. För det är vanligt att svaren behöver få mogna fram, säger Christine.

– Det är inget man snyter ur näsan bara sådär, utan man måste ofta sätta igång processen och så får det rulla runt i huvudet lite när man inte har så mycket att göra.

6 tips för att rivstarta hösten redan i sommar

1. Kom ikapp med bokföringen
Sommar, sol – och bokföring, ja faktiskt! Ligger du efter med den så se till att komma ikapp i sommar. Då kan du även passa på att göra en resultatrapport för till exempel första halvåret i år, och se hur det har gått för dig – och om du är på rätt väg.

2. Gör du det du vill?
Är du nöjd med ditt företag som det är eller vill du ändra något, och kanske testa något nytt?

– Vill du öka omsättningen kanske du ska fundera över marknadsföring, leverantörer och prissättning. Har du för mycket att göra kanske du ska anställa, eller ta bort kunder. Du kanske vill byta klientel, få färre kunder som betalar mer?

3. Gå igenom din kundstock
Är dina kunder stadigt återkommande? Om inte, vad kan du göra för att de ska bli det? För det är lättare att behålla en kund än att få ny. Dessutom kan nöjda kunder rekommendera dig till sina vänner.

– Har man inte lojala kunder måste man marknadsföra sig själv, vilket är mycket jobbigare än om ens kunder sköter det. Nyckeln här är service. Att vara glad, trevlig, tillmötesgående, flexibel och visa ett ärligt engagemang i kunden.

4. Har du dina drömkunder?
Fundera också över vilka som är dina drömkunder. Har du dem redan idag eller kan du göra något för att nå dem? Kanske annonsering på sociala medier och Google adwords, tipsar Christine.

5. Gör en aktivitetsplan
Sätt upp konkreta mål för andra halvåret utifrån det du kommit fram till, och göra en aktivitetsplan för vilka åtgärder du behöver göra för att nå dem.

– Det handlar om att bli medveten om vad man gör och varför. Så att man inte bara säger att ”ojojoj jag skulle vilja ha 100 kunder till”, men sedan inte gör någonting, för då kommer ingenting att hända.

6. Gör din marknadsföring redo
Se till att din hemsida är uppdaterad. Bestäm vad du vill posta i dina sociala medier i höst – ta foton och författa och gör klart inlägg redan nu. Se också över din marknadsföring. Kanske kan du rivstarta hösten med ett event för både gamla och potentiella kunder, där de får information, prova några nya produkter och lite gott att äta och dricka, tipsar Christine.

– Planera eventuella marknadsaktiviteter för resten av året redan i sommar så att du bara kan trycka på knappen och köra när hösten kommer.