<![CDATA[]]>

6 nyårslöften som får fart på ditt sälj

Ebba Arnborg

Publicerades: 28 december, 2016

Dags igen – nytt år, nya möjligheter! Ge dig själv ett nyårslöfte som ökar säljresultatet 2018. Här är sex förslag från experten.

Ett nytt år närmar sig, och det är dags att du tänker tillbaka på de senaste månadernas resultat.

ullalisa

Hur har det gått? Är du på väg dit du vill? Och om du inte är nöjd – vad kan du göra annorlunda?
– Det sägs att definitionen på en galning är att den tror att det blir ett helt annat resultat fast den gör på samma sätt som förut, säger säljexperten Ulla-Lisa Thordén.

Det är inte alltid de stora stegen som leder till nya resultat. Ofta kan det faktiskt vara de små dagliga stegen som innebär att man envist skapar en nya vana som leder till de stora förändringarna på längre sikt, menar Ulla-Lisa:
– Tänk dig att du sätter dig i en segelbåt i Göteborg och lägger kursen mot Skagen, men du råkar ändra den med två grader. I början märker du det inte, men ju längre du seglar desto större blir ”glappet” till din destination. Beroende på hur många grader du ändrat från din ursprungsplan, desto större är chansen att du istället för Skagen hamnar i Skottland…

Så vilka små steg från din nuvarande kurs vill du lova att ta, för att i slutet på året ha nått mycket längre än dina gamla vanliga mål?

Här nedan ger Ulla-Lisa sex förslag på små steg som kan förändra ditt årsmål på ett lönsamt sätt. Men först ett grundråd:
– Börja med att slänga Jante överbord, han är onödig ballast på din färd.

 

Här är 6 nyårslöften som ökar säljinsatsen och resultatet

 

1 Vilken är din största tröskel när det gäller ditt säljarbete? Boka säljmöten, träna förhandling, bli effektivare, lämna över olönsamma kunder, anställa en säljare…? Bestäm dig för att ta tag i det just i år!

2 Skapa nya vanor genom att skaffa en säljcoach så att du blir bättre på allt du inte är bra på just nu.

3 Lova att äntligen göra specialerbjudanden för dina bästa och roligaste kunder som gläder både dem, dig och ditt kassaskrin samtidigt.
– Det är enkelt att sända ett mail varje månad eller kvartal, och de kunder som nappar är guld värda, säger Ulla-Lisa.

4 Våga kontakta ytterligare en ny kund varje vecka – det kan bli runt 46 nya på ett år (du behöver ju ha semester också). Det tar högst en kvart och blir en kul ny vana.
– Och med nya kunder kan du höja priset, det är bra, säger Ulla-Lisa.

5 Höj timpriset med till exempel 50 kronor: har du fakturerat 1 500 timmar förra året kan det i år bli 75 000 kronor extra utan att du behöver jobba mer. Och vad händer om du höjer med 100 kronor, eller 300? Fungerar inte timpriset så kanske på varje uppdrag, eller var och en internt? Var hamnar just ditt företag med en liten förändring på många ställen?

6 Gå ut med en nyhet om nytt erbjudande/paket/utbildning/produkt/tjänst redan nu i början på året så att kunderna hinner fundera och köpa under året.