AffärerHaka på trenden crowdsourcing, som går ut på att du berättar om ditt företags utmaning och folk hjälper dig med idéer och innovation. Här ger Jacob Westerlund på Crowding.se sina bästa tips för hur du gör.

Crowdsourcing går ut på att ett företag berättar om en utmaning eller ett problem – och låter andra personer lösa det. Det kan göras på olika sätt, till exempel på en sajt, via en tävling eller bara genom att du frågar dina kunder.

Men hur gör du för att lyckas med det? Här ger Jacob Westerlund, grundare av sajten Crowding.se som nu arbetar på Sqore Innovation, sina bästa råd.

Jacob Westerlund

Jacob Westerlund

1. Tänk noga igenom din frågeställning
– Fråga dig om den frågeställning som du kastar ut verkligen triggar folk att engagera sig. Du ska inte utgå från en frågeställning där det inte finns några svar, då finns det inget att bygga på. Utan ta något som verkligen lockar till idéer, tipsar Jacob Westerlund.

2. Var tydlig med vad du vill ha ut av din utmaning
– Vill ni börja producera en ny pryl? Vill ni applicera den ett visst datum? Det är viktigt att visa vad som gäller för de man bjuder in till sin frågeställning.

3. Ha snygga bilder eller film när du paketerar utmaningen
– Här är det, likt crowdfunding, viktigt hur man paketerar kampanjen. Film har blivit vanligare och vanligare. Det behöver inte vara så dyrt längre – plus att det inte är helt fel att ta sin egen mobiltelefon för att göra en ”videoselfie”. Berätta din story på max en minut, folk orkar inte titta längre än en minut. Var noga med det.

4. Sprid din kampanj
– Använd dina kanaler och sprid din kampanj i rätt kanaler. På det här sättet kan du dessutom få bra PR – utnyttja din kampanj som en nyhet. Berätta: ”Nu jobbar vårt företag med crowdsourcing”.

5. Var tydlig med hur du belönar
– På vår sajt är det tydligt vad deltagarna i processen kan belönas med. Var tydlig med det och ta också vara på resultaten som du får in. Ta inte bara resultatet och sätt igång med dina förändringar i smyg, utan nu har ni som företag öppnat upp er och då har ni även fått massa potentiella ambassadörer – utnyttja den här kraften, även i lanseringen av exempelvis en ny produkt.

– Gör det i en podd eller på en Facebook-sida till exempel. Berätta när ni lanserar och bjud in era ambassadörer. Utnyttja crowden som skapas, så att den inte bara dör.

Jacob Westerlund har grundat Crowding.se tillsammans med Andreas Landsbo.