AffärerFå företag har lyckats så bra med sin PR som Apple. Och även småföretagare kan lära sig av IT-legenden Steve Jobs PR-strategier.

Apples grundare Steve Jobs gick från flummig hippie till IT-världens största legend.

Han och vännen Steve Wozniak började på 1970-talet bygga persondatorer under namnet Apple Computers. Trettio år senare har Steve Jobs gjort PR-historia med Macintosh, Ipods, Iphones och Ipads. Fortfarande är varje ny produkt från Apple en världshändelse som det rapporteras spaltmeter om i medierna.

I dag 2015 har Apple världens starkaste varumärke, enligt den analys konsultföretaget Millward Brown gör varje år. Varumärke är värt 247 miljarder dollar. Vad är hemligheten?

Här är fem PR-lärdomar hämtade från filmen om Steve Jobs och från böcker om honom. Plus råd om hur du kan tänka likadant:

1. Bygg upp en förväntan
Steve Jobs förstod tidigt vikten av att bygga upp en hajp kring en produkt. En av de första produkterna han och Steve Wozniak tillverkade sålde de till en lokal datorhandlare, som hade förväntat sig något annat och hotar med att inte lägga en ny order.– Fine, men jag tror att du kommer att vara riktigt intresserad av vår andra modell, säger Jobs kaxigt i filmen.
Den missnöjda butiksägaren tittar nyfiket upp:
– Va? Vilken andra modell?

LÄRDOM: Börja lång tid i förväg och kontakta nyckelpersoner och bygg upp en förväntan kring din produkt eller tjänst. Berätta om nya produktlanseringar eller tjänster tidigt och låt folk boka dem i förväg om det går. Våga hajpa din produkt rejält. ”Den här produkten kommer att revolutionera hela branschen”, skröt Steve Jobs – och när den väl kom gjorde den just det.

2. Utnyttja att du är en underdog
När Apple skulle anställa en VD övertalade Steve Jobs Pepsis VD John Sculley att ta posten. Han ansågs vara ett marknadsföringsgeni efter att ha dragit i gång kampanjen ”Pepsi Challenge”, där Pepsi utmanade folk att smaka och avgöra vilken som godast, Pepsi eller Coca Cola.En liknande strategi har Apple använt mot sina konkurrenter genom tiderna. Ett exempel är den TV-reklam där en ung, hipp kille (Apple boy) driver med en äldre, kostymklädd man som är långsam och tråkig (Microsoft man).

LÄRDOM: Alla älskar en underdog. Utnyttja det – och driv med rådande normer och de stora bolagen genom att använda både humor och allvar. Utmana dina kunder att testa din produkt eller tjänst i stället för dina konkurrenters.

3. Skippa produktbeskrivningarna – prata med människan
Steve Jobs pratade hellre om vad Apple gjorde för människan än tekniska funktioner och datordelar. I öppningsscenen i filmen Jobs presenterar hans rollfigur Ashton Kutcher Ipoden för en stor publik och beskriver den som ”a tool for the heart” – ett klassiskt Steve Jobs-sätt att presentera en produkt.

LÄRDOM: Ett långt och traggligt pressmeddelande är tråkigt att läsa och risken är att det bara åker i papperskorgen.Skippa de omfattande produktbeskrivningarna och berätta i stället vad du gör för dina kunder. Hjälper du dem att spara tid på jobbet så att de har mer tid med barnen? Skriv det i stället!

4. Planera din PR-strategi
Apples numera legendariska marknadsföringskampanj Crazy Ones, där Steve Jobs själv talar till ”the crazy ones, the misfits, the rebels” kombinerade TV-reklam, annonser och PR-arbete för att uppnå bästa möjliga effekt. Den är bara ett exempel på hur Steve Jobs planerade en produktlansering in i minsta detalj.Han visste precis när och hur han skulle lansera en ny produkt och anlitade de bästa PR-proffsen för att hjälpa honom med det.

LÄRDOM: Du kanske inte har en stor budget för marknadsföring men mycket PR-arbete kan du göra gratis. Gör som Steve Jobs och planera: Sätt upp en lista över vilka medier du ska kontakta och när. Fundera på vilka kanaler som är bäst för dig – räkna in både traditionella och sociala medier. Sätt dig in i din motparts situation och fråga dig: Vad har jag som är intressant att rapportera om?

5. Fånga publiken
Steve Jobs var en visionär som pratade om att revolutionera världen. Men han kunde också konsten att presentera sina produkter på ett sätt som alla kunde förstå och knyta an till. Hans föreläsningar är numera världskända och det har skrivits böcker om hans presentationsteknik.Ett effektivt knep han använde sig av var antagonister och hjältar. När Apple lanserade Itunes beskrev han till exempel antagonisten i form av olaglig musiknedladdning, dålig musik och stöld. Sedan kom hjälten Apple in i bilden och löste problemet genom att lansera Itunes.

LÄRDOM: När du ska lansera en produkt eller en tjänst, ordna ett event och förbered ett kort och kärnfullt tal. Beskriv ett problem och få med dig publiken på hur illa det är. Presentera sedan din tjänst eller produkt som den som löser problemet. Undvik textfyllda powerpoints och satsa hellre på att träna in ett bra tal.

GÅ DRIVA EGETS WEBBKURS! Lär dig av PR-experten Anna Fagerström hur du får medierna att skriva eller rapportera om dig. Läs mer och kom igång idag! 

Artikeln uppdaterad 1015-10-02.