Affärer”Tro på dig själv” och ”ge inte upp” är råd man ofta hör i entreprenörskretsar. Men ibland dyker oväntade, streetsmarta råd upp. Driva Eget listar fem nya sådana från kända entreprenörer.

Foto: All over press

Foto: All over press

Ingvar Kamprad: “Tyck INTE att du är bra – och flytta till landsbygden

Ikeas grundare har i många år hållit sig undan rampljuset. Men när han i maj vann SvDs utmärkelse Alla Tiders Entreprenör på UF-mässan i Älvsjö och tog emot priset av prins Daniel höll han ett tacktal där han ödmjukt förkastade ordet ”bra”:
– Rätt vad det är kanske jag själv kommer på tanken att kalla mig för bra. Det vore en katastrof. Det jag gör i dag måste jag kunna göra lite bättre i morgon, sa han.

Han uppmanade också de unga entreprenörerna i publiken att hitta något de tror på och någon i sin närhet att göra det med.
– Och helst av allt, gör det på landsbygden, sa Kamprad.

 

Foto: All over press

Foto: All over press

Arianna Huffington:“Sov 30 minuter mer”

Grundaren och chefredaktören för en av världens största nyhetssajter, Huffington Post, tror inte att fler arbetstimmar är vägen till lycka. När hon för sex år sedan kollapsade av utmattning och vaknade med brutet käkben bestämde hon sig för att omdefiniera vad som leder till framgång.
– Ligger du i en pöl av blod på ditt kontor är du inte framgångsrik, sa hon när hon intervjuades av CNN om sin nya bok Thrive.

Hon menar att många dåliga affärsbeslut skulle undvikas om folk var mer utvilade. Hennes råd är därför: mer sömn.
– Sov 30 minuter mer varje natt än vad du gör i dag.

 

Foto: Pressbild/ABC

Foto: Pressbild/ABC

Daymond John: ”Sälj aldrig till vänner och lyssna på dina barn”

Att sälja till sitt nätverk är ett råd man ofta får. Men Daymond John, grundare av klädmärket Fubu och känd som affärsängel i TV-programmet Shark Tank (USAs version av Draknästet) håller inte med. När han intervjuades av tidningen Entrepreneur gav han rådet att aldrig sälja till sina vänner. Risken är att de ger tummen upp även om de tycker att produkten är skräp.
– Så lyssna inte på dina vänner. Sälj i stället till dem som inte känner dig.

Han sa också att barnen inspirerar honom i affärer:
– Det är de som kommer att vara våra konsumenter om fem år, så du måste förstå dem. Jag använder sociala medier hela tiden och letar efter nya saker.

 

Foto: Joakim Johansson

Foto: Joakim Johansson

Susanne Liljenberg: ”Tänk och agera ’amatöristiskt’”

När grundaren av förvaringskedjan Granit och Leva Kungslador föreläste på entreprenörseventet Idea Talks i Stockholm uppmanade hon publiken att tänka ”amatöristiskt”.
– Det betyder att man inte ska ta sig själv på för stort allvar och ta vara på det man har nära. Då kommer också det entreprenöriella fram och man ligger i framkant med företaget, sa hon.

Hon tog exemplet med när hennes då sexåriga son ritade ett fredstecken som sedan trycktes på Granits barnbyxor. Och i stället för att köpa en modefotografering med professionella modeller använde de sina egna medarbetare.
– Det kostade bara en tiondel, sa hon.

 

Foto: Pressbild/ABC

Foto: Pressbild/ABC

Barbara Corcoran: “Låtsas vara framgångsrik”

Fejka dig framgångsrik – och bli det också, råder en annan affärsängel från TV-programmet Shark Tank – fastighetsmogulen Barbara Corcoran.
– Som fastighetsmäklare lärde jag mig att om du ser framgångsrik ut och agerar framgångsrikt kommer folk tro att du är det också.

Under sin första fastighetskris räknade hon ihop värdet av alla fastigheter hon sålt under året, tog fram snittpriset, döpte allt till ”The Corcoran Report” och skickade det till tidningen The New York Times. Rapporten blev förstasidesstoff – och Barbara Corcorans företag lyfte.
– Om du vill bli någon eller vill ta marknadsandelar du inte har, skryt om det innan du har det. Det är inte olagligt, sa hon.