AffärerSälja är A och O för många småföretagare. Så vilka bra säljegenskaper bör du plocka fram – och jobba mer med? Experten Therese Dalberg tipsar!

Therese Dalberg är VD och grundare av företaget 101 Relationer – ett av Sveriges ledande företag inom nykundsbearbetning och mötesbokning. De har gått från en omsättning på drygt 1,6 miljoner 2012 till drygt 12 miljoner i år och vuxit från fyra anställda till dagens sexton anställda i Stockholm och sex på kontoret i Barcelona.

Här är fem viktiga egenskaper som gör dig till en lysande säljare, enligt Therese:

1. Var kreativ

– Tänk utanför boxen. När jag är ute och säljer försöker jag förstå kunderna och deras problematik. Här gäller det att vara kreativ och spåna vidare med kunden. Inte bara tänka att ”du ska köpa det här av mig” utan förstå din kund och hitta lösningar. Fråga mycket och få kunden att känna att du förstår hen.

Therese Dalberg är VD och grundare av företaget 101 Relationer – ett av Sveriges ledande företag inom nykundsbearbetning och mötesbokning. Foto: Pressbild

Therese Dalberg är VD och grundare av företaget 101 Relationer – ett av Sveriges ledande företag inom nykundsbearbetning och mötesbokning. Foto: Pressbild

2. Var personlig

– Man gör business med folk som man tycker om. Därför är det viktigt att jobba mycket med den personliga kontakten. Var inte bara en leverantör utan skapa en personlig kontakt. Skicka ett trevligt mejl till kunden innan ert möte äger rum och lägg till personen på Linkedin så fort som möjligt. Få personen att verkligen tycka om dig.

3. Var orädd

– Ibland kan det kännas som att man bara jagar och jagar en person. Du ringer och ringer, men här gäller det att vara orädd och verkligen försöka få tag på personen genom olika metoder. Svarar han eller hon inte i telefon, så kontakta via Linkedin eller ring från en kollegas telefon. Men dra också en gräns, personen som inte svarar tar mycket av din tid, så var rak. Säg: ”Är du inte intresserad, så säg det gärna till mig.” Då ödslar du inte för mycket energi.

4. Var tydlig

– Var tydlig med ditt budskap – när du träffar en kund är du där för att ni ska göra affärer ihop. Man skjuter sig själv i foten många gånger om man inte pratar om ordern. Man ses för att man ska ta beslut och jobba vidare. Så våga fråga efter order.

5. Visualisera

– I vårt bolag visualiserar vi ofta. Tänk att personen du ringer kommer att köpa produkten eller tjänsten som du säljer. Att personen som du hör av dig till är galen om hen inte köper det du erbjuder. Det genomlyser hela ditt sälj. För det är skillnad på säljare och säljare – den som tror på sin produkt eller tjänst lyckas oftare.