AffärerStörre vinst ger inte bara mer lön för mödan utan även ökade valmöjligheter och möjlighet till mer fri tid. Här expertens tre tips för höjd lönsamhet.

Det är mycket som ska göras i ett eget företag. Inköp, försäljning, bankmöten, bokslut, löner och marknadsföring.

– Därför är det bra om man kan öka vinsten i företaget. Dels för att få ut mera lön för allt arbete och möda. Dels för att en god ekonomi ger valmöjligheter, till exempel att köpa in tjänster som man själv gör idag, säger redovisningsexperten Mikael Carlson.

Han har skrivit boken 49 sätt att öka vinsten i Driva Egets nya bokserie, där han visar hur du på på enkla sätt ökar vinsten i ditt företag.
– Tid är pengar, men ger även möjlighet till mer fri tid, säger han.

Här är tre av hans tips:

Analysera konkurrenterna.
Tjänar dina konkurrenter mer pengar än dig – varför i så fall? Det kan röra sig om skillnader i storlek, produktionens utformning eller olika tillverkningsmetoder. Vissa skillnader är svåra att kopiera, men flera kan ge tips för din egen verksamhet.

– Om din konkurrenter kan tjäna mer pengar på att göra något annorlunda än du gör, varför skulle inte du kunna göra samma sak? tipsar Mikael Carlson.

Se upp med små kostnader.
Ofta stirrar vi oss blinda på stora utgifter som varuinköp, löner eller hyra – och bortser från alla små kostnader, fast de sammantaget kan motsvara lika stora belopp.

– Finns det några kostnader som du kan påverka? Det finns nästan alltid, men vi hinner ju inte fundera på detta i en stressig miljö. Kanske är det annonser som inte ger något eller bankränta på för hög nivå? säger Mikael Carlson.

Var försiktig med rabatter
De flesta företag vill växa och bli större, ofta i tron att de därmed automatiskt kommer att tjäna mer pengar. Därför använder de ett sänkt pris som lockbete för att öka volymen. Om det lyckas eller inte beror på hur priskänsliga kunderna är och om konkurrenterna svarar med samma mynt. 

Oavsett måste du vara mycket försiktig med den här strategin eftersom även en liten prissänkning kan kräva en stor volymökning för att vinsten ska öka. Om vinstmarginalen är 30 procent, och företaget sänker priset med 10 procent så krävs en volymökning med mer än 50 procent för att det ska löna sig.

Om priset istället höjs med 10 procent kan volymen gå ned till 75 procent av nuvarande volym utan att resultatet försämras. För vissa produkter händer det till och med att volymen ökar om priset höjs, eftersom produkten upplevs som mer exklusiv.

Gör därför noggranna kalkyler och bedömningar. Har du möjlighet att tillverka produkter för så många fler kunder som krävs?

Läs fler tips i boken som kan köpas här: 49 sätt att öka vinsten och som finns här som e-bok hos Dito.

Läs Smakprov på boken här.

Vår bokserie innehåller även titlarna:

  • 92 sätt att sänka skatten av Anders Andersson. Här har han samlat sina bästa råd för småföretagare från över 30 års erfarenhet som ekonomijournalist. Köp boken här på Bokus och här på Adlibris.
  • 22 sätt att sälja bättre av Ulla-Lisa Thordén. Som känd säljtränare och författare lär hon dig hur du gör försäljning roligare, enklare och mer lönsamt. Köp boken här på Bokus och här på Adlibris.
  • 49 sätt att öka vinsten av Mikael Carlson. Han är känd redovisningsexpert och visar på enkla sätt hur du ökar vinsten i ditt företag. Köp boken här på Bokus och här på Adlibris.
  • 25 sätt att bli en bättre chef av Malin Trossing. En av Sveriges mest uppskattade ledarskapsexperter delar med sig av kunskaper och erfarenheter som hon samlat på sig under många år som chef, utbildare och rådgivare. Här finns boken hos Bokus och här hos Adlibris.

Läs mer om vår bokserie här!

 

Uppdaterad 2015-10-09