AffärerNärmare 3 000 svenska företag kan känna sig lurade på sponsorpengar. De har blivit uppringda av telemarketingföretaget Pool Media och övertalats att sponsra Hem och Skolas kampanjer mot rökning och mobbning. Men enligt tv-programmet Uppdrag Granskning har 80 procent av pengarna stannat hos Pool Media.

- De har försökt lura oss småföretagarna genom att ge oss dåligt samvete, säger Annika Rosell på Editor Media i Stockholm, som fick ett samtal nyligen.

Hon köper aldrig något på telefon och sa nej när hon fick förslag om att sponsra mobbade barn med 5 000 kr.

- Så ni bryr er inte om mobbade barn, var repliken från Pool Medias säljare, som sa att han ringde från Hem och Skola..

Bilförsäljare Lars Karlsson från Enköping sa däremot ja:

- Det här är ju rent skojeri som borde polisanmälas, sa han i tv-programmet.
 

Han är en av dem som nu känner sig lurad: .

- Jag skickade ju in pengarna för att jag ville stötta skolelever elever inte för att gynna dessa skojare, säger han.

Han är en av de närmare 3 000 företag som finns på Uppdrag Gransknings lista över dem som sponsrat.
 

Från dessa och från kommuner och landsting samlade förbundet under förra året in över 40 miljoner kronor. Säljare från Pool Media ringde upp och sa att pengarna skulle användas för kampen mot mobbning och rökning bland unga.

Men de pengarna hamnade inte hos de lokala Hem och Skola-föreningarna. Uppdrag granskning har tagit del av intern bokföring som avslöjar att 33 miljoner i stället gått till säljbolaget Pool Media. Avtalet mellan Hem och Skola och telemarketingföretaget ger Pool Media 800 kronor av varje skänkt 1000-lapp. Det avtalet löper i ytterligare 27 år. Endast högst 250 kr av varje skänkt tusenlapp får gå till administration för att en insamling ska godkännas av Svensk Insamlingskontroll.

Pool Medias affärsidé är att via telefonförsäljning förmå företag, kommuner och landsting att skänka pengar till olika insamlingsprojekt och värva medlemmar. Insamlingarna för Hem och Skola står för en stor del av Pool Medias omsättning. Resultatet för Polmedia var 19 miljoner för 2009 gjorde koncernen ett resultat på 19 miljoner kronor.

- Vi brukar ta ut hälften i aktieutdelning och plöjer ned hälften i bolaget. Så har vi väl gjort de senaste åren. Har man hållit på i 25 år ska det bli lite över, sa Morgan Falk, Pool Medias grundare och VD, i tv-programmet.

Här kan du se hela programmet och läsa bakgrundsmaterial.
 

Pool Media var i april i år iblandad i en strid mellan Företagarförbundet och utbrytarorganisationen Småföretagarnas riksförbund. Klicka på rubrikerna till höger för att läsa artiklar om detta.