11 spelregler för gott ledarskap – och säljande!

Ulla-Lisa Thordén

Publicerades: 19 augusti, 2015

Ibland blir man särskilt glad. Det blev jag idag när jag läste om den nya boken ”Neuroledarskap – Effektivt ledarskap byggt på hjärnforskning och beprövade metoder”av Stefan Falk och hjärnforskaren Katarina Gospic (Natur och Kultur). Förutom att jag tycker spelreglerna är utmärkta för ledare så tycker jag att de funkar för alla, antingen man är massör, IT-programmerare, författare, säljare eller entreprenör. Du som driver företag kan läsa boken utifrån alla aspekter på ditt värv!

Jag har valt att kommentera de 11 spelreglerna ur säljaspekten (med stor respekt för författarnas rätt till sitt verk).

1 Håll alla tider och löften. En självklarhet i säljarrollen. Förtroende är din största tillgång.
Leverera kompletta arbetsresultat. Vilken kund skulle aceeptera en halv leverans eller halvdan kvalitet?
Tolerera inte slöseri. Kunder uppskattar när vi vårdar oss om deras värdefulla tid och deras plånbok. Våga även ställa krav på kunden för att att du ska kunna agera professionellt.
Håll dig till fakta. Gå inte vilse i känslor som uppstår under säljprocessen – ett ja är ett ja och ett nej är ett nej. Ditt ego har mycket lite att tillföra i en säljprocess. Har kunden nytta av ditt erbjudande så har den.
Kvittera alltid nyttan för andra. Uppmärksamma även kundens delaktighet i din leverans – du är inte ensam om att skapa nytta och värde i köpet.
Tillämpa meritokrati. Vad är det? Jo det innebär att man inte hyllar mediokra insatser, det är kvalitet och nytta som möjliggör resultat och ska belönas. Sätt rätt pris alltså.
Välj dina ord med omsorg. Var alltid vänlig och lyssnande. Och tala inte nedvärderande om dig själv eller andra (någon kan ju tro dig…).
Härma dem som kan. Gå en genväg och lär dig av andra och ge beröm där det är befogat. Kunder behöver också uppmuntras i sin respektive expertis (och leverantörer så klart).
Ha ett utvecklingsmål om dagen. När vi når mål reagerar hjärnan positivt och sänder ut belöningssignaler som motiverar dig så att du även har lättare att nå långsiktiga mål. Som företagare och allkonstnär vet du hur viktigt detta är.
10 Ta fasta på det som avviker från din uppfattning. Ja-sägare medför ingen utveckling. Att gå ur din komfortzon öppnar för nya idéer, nya kunder, nya erbjudanden. Våga ifrågasätta dina egna gamla ”sanningar”.  Och kom ihåg att det gör ont när knoppar brister… Mod.
11 Ta itu med obehagligheter. En missnöjd kund kan kosta dig mycket. Var proaktiv när du känner i magen att något går/ gått galet. Hur mycket kostar dig en tappad kund per dag/ vecka / år? Låt inte surdegarna invadera ditt kontor. Bryt samman, lös det, gå vidare.

Så lyckliga du som nu kan läsa en bok som handlar om hela dig – företagare, kollega, ledare, säljare, medmänniska.