Kan jag ta betalt när kunden inte dyker upp?

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 9 april, 2015

Jag drivet eget som medicinsk fotterapeut och får ibland kunder som bokar av sent eller inte dyker upp.

Jag informerar kunden när de bokar tid att de måste lämna återbud senast 24 timmar innan annars debiteras hela kostnaden.

Är mitt förfarande rimligt? Finns det någon lag eller praxis jag kan hänvisa till?

När det kommer till den här typen av tjänster är det viktigast att titta på vad kunden har fått för information innan och i samband med att tjänsten bokats.

Det som är viktigt är att avbokningsreglerna finns i skriftlig form. Rekommendationen är därför att de skrivs in i dina allmänna villkor men också att kunden får ytterligare upplysningar om det till exempel genom ett förtydligande i en bokningsbekräftelse eller, om det skrivs ett särskilt avtal med varje kund, att det framkommer där.

När en tjänst avbeställs nära inpå kan du, om det framgår som tidigare nämnts, ha rätt att kräva full betalning för tjänsten.

Det finns ingen direkt tillämplig lag för detta utan svar får hämtas genom att titta på närliggande lagstiftning, i detta fall bland annat Konsumenttjänstlagen.