Guide / Starta egetDet är inte alltid de mest självklara idéerna som slår igenom. Men det viktigaste är att de fyller ett behov. Testa här din affärsidé med tre enkla frågor.

1. Vilket behov fyller din idé?

En vanlig fälla hos nya företagare är att man fokuserar för lite på kundernas behov – och för mycket på att utveckla sin idé. Men det spelar ingen roll om din idé är fantastisk i dina ögon. Det är kunderna som bestämmer om den kommer att bli en succé.

Självklart är det inget fel att vara såld på sin idé – tvärtom. Utan entusiasm och en hel del naivitet skulle det inte startas några företag alls. Men det måste fortfarande finnas kunder som vill köpa det du säljer.

Fråga dig själv: Vilket behov fyller din affärsidé hos andra? Och är de beredda att betala dig för att få det behovet fyllt?


2. Vilka ska du sälja till?

Att sälja till allt och alla är som du redan vet ingen bra idé – alla har inte behov av din produkt eller din tjänst. Våga därför sortera hårt. Säljer du hudvård på nätet är det kanske 25-35-åriga kvinnor som du framför allt ska nå – inga andra.

Janne Jansson, rådgivare på Start Up Stockholm, tipsar även om att dela upp kundgruppen i primära och sekundära kunder:

– Primära kunder är de som direkt har ett köpbehov. Sekundära är sådana som kan finnas i kanten på den målgrupp du fokuserar på, eller i andra branscher.

Börja gärna med att beskriva din primära kund och vad det är som lockar henne eller honom att välja just din produkt eller tjänst.

– Då ser du om du borde paketera om ditt erbjudande för att passa de primära kunderna bättre, säger Janne Jansson.

Fråga dig själv: Vilken är min kundgrupp? Vilka ska köpa det jag säljer?


3. Hur ska du sticka ut?

En annan vanlig fälla är att avfärda en idé för att den redan finns. Men faktum är att det är få affärsidéer som är helt nya. Och det är ingenting dåligt: tvärtom har ju idén testats och utvärderats på marknaden innan du drar igång med den.

Däremot gäller det att fundera på hur du ska skilja dig åt från konkurrenterna. Vad gör dig unik? Det kan till exempel vara att:

  • Du är mer snabbfotad än de företag som redan finns i ditt segment.
  • Du är billigare än konkurrenterna, kanske stora företag som har höga omkostnader för lokal och personal.
  • Du är dyrare/mer exklusiv än konkurrenterna. Som att du kan erbjuda personlig träning till en viss typ av “exklusiva” kunder eller ekologisk mat från närproducerade gårdar.
  • Du är mer personlig än konkurrenterna. Du har ett bra kontaktnät som du kan sälja till, och där din konkurrensfördel blir att du känner dina kunder på ett annat sätt än ett stort företag.

Fråga dig själv: Vad skiljer dig från konkurrenterna? Vad ska få kunderna att gå till dig i stället för till andra? Vad gör dig unik?

 

Uppdaterad 2015-07-02