<![CDATA[]]>

Steg 1: Ta tempen på din affärsidé

Gustaf Brickman

Publicerades: 9 augusti, 2010

Sugen på att starta eget efter ledigheten? Här är steg ett i Driva Egets starta-eget-guide. Den handlar om att ta tempen på din affärsidé.

Varje ny företagare har ställt sig frågan: kommer det här verkligen att fungera? Riktigt säker kan du aldrig vara förrän du faktiskt prövar, men det finns flera sätt att testa din idé innan du gör stora investeringar.

1. Möt dina potentiella kunder
Fråga dina framtida kunder. Har de behov av den produkt du erbjuder?
– Fråga dem om det du erbjuder är en bra produkt och om de skulle betala dig för att leverera den, råder Bengt Pålsson, rådgivare på Nyföretagarcentrum i Upplands Väsby.

2. Utnyttja ditt nätverk
Kom ihåg att folk ofta bara är glada att hjälpa till. Hör därför med dina vänner och kontakter och fråga dem om din produkt eller tjänst. Vad är bra? Vad är dåligt? Vad kan förbättras? Men se upp med att lyssna för mycket till kritiker – det kommer alltid att finnas folk som säger att din idé är dålig.

3. Ställ rätt frågor
Det är viktigt att du ställer rätt frågor när du gör din undersökning. Våga fråga hur mycket den produkt eller tjänst du kommer att erbjuda är värd för företaget. Få säger ju nej till något som är gratis. Men för att du ska veta om det finns bäring i din idé behöver du veta vad dina kunder är villiga att betala.

4. Prata med rätt folk
Ett annat bra tips är att prata med intresseföreningar inom den bransch du ska ge dig in i. Där kan du dels få reda på prisbilden för den vara eller tjänst du erbjuder, så att du vet hur mycket du behöver sälja för att gå runt. Dels kan du skapa dig en bild av hur konkurrenssituationen ser ut på marknaden.

5. Håll koll på konkurrensen

Undersök andra företag i samma bransch. Hur går det för dem? Vad har du som de saknar? Vad kan du göra bättre? Vad kan du ”sno” från framgångsrika konkurrenter?

Nästa del i starta-eget-guiden: Så testar du om du kan lyckas som företagare.