<![CDATA[]]>

3 vanliga misstag nyföretagare ofta gör

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 10 november, 2015

Det finns fällor som många som startar företag går i. Det menar i alla fall författaren och entreprenören Mats Ingelborn som skrivit boken ”Starta inte inte företag” – här är hans tre bästa råd.

Mats Ingelborn startade sitt första företaget som 16-åring och har genom åren drivit, sålt och lagt ner runt ett tiotal verksamheter. I dag driver han ett it-konsultbolag och ett e-handelsföretag och ett företag som säljer strumpbyxor.
– Jag har även varit anställd i perioder men alltid drivit ett företag vid sidan av. När jag var yngre var jag inte lika uthållig. Det viktiga var att starta företaget för att se om affärsidén fungerade. Det var starten som var spännande.

Han är dessutom författaren bakom tre böcker bland annat boken ”Starta inte eget företag”.
– Det är så lätt att starta företag i dag och jag ville ta upp baksidan av företagandet. Syftet är inte att färre ska starta företag, utan snarare veta vad man bör undvika och tänka på för att lyckas med sin affärsidé.

Mats tycker att många tror överdrivet mycket på sin affärsidé.
– Det måste man också, annars skulle vi entreprenörer inte komma någon vart, men det är också bra att se nyktert på situationen ibland. 

Mats Ingelborn Foto: Pressbild

Mats Ingelborn Foto: Pressbild

Det viktigaste är affärsidén och inte kapitalet menar Mats, vars starkaste drivkraft fortfarande är att se hur en affärsidé fungerar och tas emot av marknaden.
– Det är väl ett dolt bekräftelsebehov, men jag får energi av att se hur folk betalar för något som jag ligger bakom.

Tre vanliga fällor enligt Mats

  • Man tror att man ska styra över sin egen tid. Få kan göra det i början. Det är kunderna styr, eftersom det kan vara svårt att tacka nej när du inte vet om du har inkomst för nästa vecka. Att starta företag kräver mycket engagemang.
  • Man fokuserar på att få in kapital istället för att testa och se om affärsidén verkligen håller. Innan man verkligen satsar så är det bra att testa sin idé på marknaden. Det finns många bra verktyg på nätet för att testa sin idé i dag. Har du en produkt kan du till exempel prova att sälja den på Blocket eller Tradera. Det är nästan gratis och du märker om intresse finns. Affärsidén är viktigare än kapitalet. Börja sälj direkt. Det är i din försäljning och inte i bidragen du hittar din inkomst.
  • Många planerar mer än vad man genomför. När jag började (på 80-talet, reds anm.) satsade jag på kontor och tjänstebil innan jag hade kunder. Alla onödiga utgifter är bara till besvär innan du har fått igång din försäljning.