<![CDATA[]]>

”Varför är det 15 procent moms?”

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 29 januari, 2014

Signaturen Roger ifrågasätter varför ett svenskt företag som Alltele fakturerar bredband med 15 procent moms genom en filial i Luxemburg. Vi reder ut vad som gäller.

Så här skriver Roger:

”Hej Maja-Stina!

Läste att du ville ha mera information om Alltele och att de debiterar 15 procent moms på alla privatkunder i Sverige genom en filial i Luxemburg.

Har läst att Bahnhof har samma upplägg som Alltele och jag tycker att det är konstigt att det inte uppmärksammas mer. Dels eftersom det är en smyghöjning exklusive moms, dels att inte momsen stannar i Sverige på en tjänst som utförs och levereras i Sverige.”

Svar:

Hej!

När jag ringer Skatteverket meddelar de att landets moms gäller när fakturan är ställd till en privatperson i Sverige. Jag uppfattar det som att du har fakturerats som privatperson och då gör företaget alltså rätt.

Om du hade köpt tjänsten eller varan från annat land som företagare och du åberopar ditt momsregistreringsnummer ska det framgå på fakturan att det är omvänd skatteskyldighet som gäller och då är det köparen som enligt huvudregeln ska momsredovisa. (I ruta 21 i momsdeklarationen). Detta kan man läsa mer om i broschyren ”Moms vid utrikeshandel”. Men omvänd skatteskyldighet gäller beroende på vilken vara eller tjänst som du köper.

Skatteverkets handläggare säger att det sker lite då och då att svenska företag, som Alltele, har filialer i andra länder och fakturerar därigenom. De har sin kundtjänst i Sverige, men fakturerar från utlandet.

Alternativet för att få 25 procent moms – och att momsen ”stannar i Sverige” – är att byta till en svensk leverantör.

LÄS OCKSÅ: ”Ska jag momsdeklarera i februari eller i maj?”