Guide / PengarHar ditt pris släpat efter så att du jobbar för mycket till för lite pengar? Ta ett nytt grepp om dina priser och paketera om ditt erbjudande med våra fem råd.

Att sätta rätt pris kan vara trixigt. Vet du varför du tar de priser du tar? Ibland är det lätt att fastna i en prissättning utan att egentligen veta varför, oavsett om det gäller produkter eller tjänster.

Här gäller det att optimera. Kan du höja priserna med 10 procent utan att tappa kunder kommer det att göra stor skillnad för din vinst. Ibland gäller förstås också det omvända – sänker du priserna och får in fler kunder kan det vara en bra affär det med.

HÄR hittar du en kalkyl för att kunna räkna på din lönsamhet. Men gör inte misstaget att räkna på hur mycket du behöver ta betalt för att överleva – det är just det tänket du ska komma ifrån.

Björn Lundén ger i sin bok Prissättning flera råd som du bör ha i åtanke när du ser över din prissättning, bland annat dessa fem:

  1. Sätt pris utifrån värde
    För kunden är det ointressant vad produkten kostar att tillverka eller tillhandahålla. Det viktiga är hur mycket kunden anser att den är värd och vill betala. Värdet påverkas av hårda faktorer som nytta och ekonomi och mjuka faktorer som smak, mode och status.
  2. Avvik från snittmarknadspriser
    Kanske finns det värdefaktorer hos din produkt som gör att du kan avvika från snittmarknadspriser? Lyft i så fall fram dessa i din marknadsföring så att marknaden uppfattar detta högre värde.
  3. Förändra produktens innehåll
    Kan du erbjuda kunden en helhetslösning? Alltså något mer än det första du tänkte erbjuda? En kontorsvaruleverantör kan istället för att bara sälja en kopiator erbjuda hyra av kopiator, service och tonerbyten. Då får kunden svårare att jämföra priser och därmed minskar priskonkurrensen.
  4. Gör ett pristest
    Det enda tillförlitliga sättet att få reda på vad kunderna faktiskt är beredda att betala är att göra ett pristest där produkten verkligen säljs. När du testar olika prisnivåer får du då reda på hur folk egentligen handlar och inte hur du tror att de handlar.
  5. Låt inte kunden pruta!
    Den prutning du accepterar blir i förlängningen en rabatt när du fortsätter att jobba för kunden. Det är enklare att stå fast vid ditt pris än att acceptera ett lägre och sedan höja priset för att få de intäkter du vill ha.

Interaktiv guide: Sätt rätt pris – och höj det!
”Vad ska jag ta betalt?” Den frågan är omöjlig att svara på direkt. Därför har vi gjort en interaktiva guide som både visar hur du kan tänka och hjälper dig att arbeta fram ett pris. Du hittar guiden här.

Artikeln uppdaterad 2015-06-29.