Guide / Pengar“Du kan ju inte räkna”, brukade Mats Gabrielsson ryta till företagarna som begärde pengar av honom i TV-programmet Draknästet. Här lär han dig hur du ska räkna för att rätt värdera ditt företag.

Att sätta en prislapp på ditt företaget är inte lätt, och ännu svårare blir det om verksamheten bara är en idé eller en prototyp. Men för att locka investerare behöver du visa att du har en realistisk syn på företaget värde.

- Annars kommer investerarna att vara helt ointresserade, säger Mats Gabrielsson, riskkapitalist i TV-programmet Draknästet.

Enligt honom värderar många sina affärsidéer alldeles för högt.

– Ju mer uppfinnare man är, desto högre tenderar man att lägga sin värdering. Samma sak gäller för de som redan tagit fram en prototyp. Men i den värderingen är det många som missar flera viktiga punkter.

Hur ska man då gå tillväga när man försöker värdera en produkt eller idé som bara finns på papper?

– För det första, tänk på att från prototyp till produkt kan det vara allt mellan tre månader och tre år, och däremellan ligger en enorm kostnad för marknadsföring.

Dessutom ska ju produkten sälja när den väl står på hyllan. Statistik visar att bara en av femtio produkter som tas fram blir till en riktigt lönsam investering. Två blir hyfsat lönsamma och ytterligare två går plus minus noll. Resten av produkterna blir en förlustaffär.

– Om jag investerar i 50 produkter måste jag därför ha 50 gånger pengarna tillbaka på en av dem för att göra en bra affär. Det är det få sominser, förklarar Mats Gabrielsson.

Ytterligare ett problem är att många räknar hem för stora vinster per såld produkt.

– Det genomsnittliga produktionsvärdet är 15 procent.

Det innebär att om du producerar en penna som kostar 100 kr i handeln kommer inte mer än 15 av de kronorna att hamna i din ficka, före skatt. Att du har insett dessa faktorer är väldigt viktigt för hur Mats Gabrielsson och andra investerare kommer att bedöma dig.

Lika viktigt är hur du har värderat investerarens roll. Många kommer till Draknästet och vill sälja 10 eller 20 procent av sitt företag – men det är för lite, menar Mats Gabrielsson.

– Skulle du komma till mig med en idé så skulle jag aldrig stoppa in pengar om jag inte fick 40–50 procent av bolaget. Investeraren tillför ju inte bara pengar, utan också kunskap, infrastruktur och nätverk. Men för 10 procent i bolaget är det inte värt att engagera sig.

Här är Mats Gabrielssons egna tips hur du räknar på värdet och får honom att investera:

1. Gör en realistisk värdering. Annars tappar du i trovärdighet.

2. Tänk på att produkten inte säljer sig själv. Räkna ut hur mycket du måste lägga på marknadsföring.

3. Var pessimistisk. De flesta produkter blir en förlustaffär. Det vet investeraren om, och det måste du också göra.
- Om jag investerar i 50 produkter måste jag därför ha 50 gånger pengarna tillbaka på en av dem för att göra en bra affär. Det är det få som inser, säger Mats Gabrielsson.

4. Glöm inte bort att produktionsvärdet inte är samma sak som försäljningspriset. I genomsnitt 85 procent av slutpriset hamnar hos återförsäljare och andra parter.

5. Var inte för snål. Vill du ha en investerare som verkligen engagerar sig? Då ska du ge bort så mycket av företaget att det gör ont.
– Då kommer vi verkligen att hjälpa till, eftersom det är vårt företag också, säger Mats Gabrielsson.

Här finns fler, bra tips på hur du värderar ditt företag.