Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så gör du när kunden inte betalar

16 november, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Att kunden inte betalar kan få det att knyta sig i magen på de flesta småföretagare. Men det finns hjälp. Här guidar vi dig steg för steg till att få betalt.

Vad gör man om en kund inte betalar? För en småföretagare kan det innebära stora problem. Här reder vi ut vad som gäller.

Steg 1. Fakturera rätt
Ett allra första förebyggande steg är att skriva ut betalningsdag och dröjsmålsränta på dina fakturor.

Betalningsdag:

Är din kund en myndighet eller ett företag ska de enligt lag betala din faktura inom trettio dagar. Myndigheter och offentliga organ får inte avtala om längre betalningstider men mellan företag är det tillåtet. Är din kund en privatperson bestämmer du förfallodag innan köp, vanligtvis 14 eller 30 dagar.

Dröjsmålsränta: Dröjsmålsräntan går att förhandla bort när du säljer till konsument, men inte mellan näringsidkare. Du får själv avtala procentsats. Avtalar du om en hög dröjsmålsränta har du större chans att få betalt i tid. Men är räntan orimligt hög finns risk för att den jämkas eller anses ogiltig.

Har du missat att avtala om procentsats kan du enligt lag debitera ränta med en referensränta (räntesats som fastställs en gång per halvår av Riskbanken) + 8 procent på fakturabeloppet från förfallodagen.

Dröjsmålsränta får inte räknas på faktureringsavgift, påminnelseavgift, inkassoavgift eller på ännu obetald dröjsmålsränta.

Om varken förfallodag eller dröjsmålsränta är avtalad och din kund är ett företag kan du ändå ta ut dröjsmålsränta enligt ovan från den dag som infaller 30 dagar efter fakturadatum.

Om varken förfallodag eller dröjsmålsränta är avtalad och din kund är en privatperson kan du ta ut dröjsmålsränta först efter 30 dagar från det att du meddelar kunden att du kommer att ta ut en sådan. Meddelar du alltså detta via en betalningspåminnelse räknas de 30 dagarna från det att du skickat påminnelsen.

Steg 2. Påminnelse
Skulle du inte få betalt är det bra att skicka en påminnelse till kunden. Du får enligt lag ta ut en påminnelseavgift på 60 kronor om detta är avtalat sedan innan. Det ska stå i ditt företags allmänna villkor eller i avtal med kunden, som denne alltså godkänt. Det räcker inte att det står på din faktura.

Är din kund ett företag eller en myndighet har du rätt till en förseningsersättning på 450 kronor, utan att det avtalats innan. Begär du en sådan har du dock sedan inte rätt till påminnelseavgift (60 kronor), inkassokostnad (180 kronor) eller avgift för upprättande av amorteringsplan (170 kronor), det anses inbakat i beloppet.

– Det är inte ett måste att skicka en påminnelse men hör till god inkassosed. Påminnelsen bör inte skickas alltför nära förfallodagen, men vänta heller inte för länge, säger Noshin Kardel, jurist på avtal24.

Steg 2.2 Om kunden bestrider
Varken inkassokrav eller ansökan om betalningsföreläggande får lämnas in om kunden har bestridit fakturan, eftersom den då anses tvistig. Risken är annars att kunden får en betalningsanmärkning, trots att den kanske ha rätt att bestrida kravet.

Tvistiga fordringar måste hanteras i domstol, vilket innebär att du som fordringsägare måste lämna in en stämningsansökan med ett yrkande (ett belopp) och en rättslig grund (varför du anser dig ha rätt till betalning). Till stöd för kravet ska fakturan bifogas.
– För en enkel fordran behöver en stämningsansökan inte vara mer omfattande än en A4, säger Noshin Kardel.

Steg 3. Inkasso
När du inte får betalt, och telefonsamtal och påminnelser inte fungerar, brukar inkasso vara nästa steg. Men det betyder inte att du måste lämna ärendet till ett inkassoföretag – du kan skicka ett krav själv och får då dessutom behålla de 180 kronorna du kan lägga till på fakturan i inkassoavgift.

Inkassobrevet måste se ut på ett särskilt sätt. Följande ska vara med:
  • Ditt (borgenärens) namn
  • Tydlig uppgift om vad som ligger till grund för din fordran.
  • Kapitalbeloppet inklusive moms.
  • Vilken ränta som ska betalas och hur den är beräknad – enligt räntelagen eller enligt något annat avtal.
  • Övriga kostnader – påminnelseavgift (60 kronor) och inkassoavgift (180 kronor) eller – samt om din kund är ett företag – ersättningsavgift (450 kronor).
  • Inom vilken tid gäldenären (din kund) måste betala eller bestrida kravet ­– praxis är åtta dagar. Sedan måste du vänta ytterligare fyra dagar innan du går till Kronofogden, men det behöver inte stå i inkassobrevet.
  • Till vem och hur betalning ska ske, alternativt till vem invändning mot kravet ska riktas.
  • Telefonnummer eller annat som gör det möjligt för gäldenären att få direktkontakt med den som handlägger inkassoärendet.
  • Åtgärden om ingen betalning kommer in, till exempel ”Om betalning uteblir kommer ansökan om betalningsföreläggande att inlämnas till Kronofogdemyndigheten”.
  • Om gäldenären är ett HB eller KB kan man även skicka inkassokrav till bolagsmännen, med undantag för kommanditdelägaren i KB.
  • Din kunds (gäldenärens) namn och eventuella firma.
  • Utskriftsdatum.

Steg 4. Gå till Kronofogden

Får du ändå inte betalt är det dags att gå till Kronofogden. Det kan du göra redan i efter steg 1 (då du inte fått betalt), men kanske vill du ge kunden en chans och skicka en påminnelse och inkassokrav först. Så här fungerar det att gå till Kronofogden:
  1. Först måste skulden eller förpliktelsen vara fastställd, vilket innebär att det måste finnas ett beslut som säger att det finns en skuld mellan dig och den du har fakturerat. Detta görs genom att du skickar in blanketten om ett betalningsföreläggande till Kronofogden. Avgiften för ansökan om betalningsföreläggande är 300 kr. Du har rätt att kräva ansökningsavgiften av den du riktar kravet emot. Ladda ner blanketten här.
  2. När din ansökan har kommit in till Kronofogdemyndigheten får den du riktar kravet mot i sin tur ett föreläggande att betala.
  3. Skulle kunden nu betala dig är det viktigt att du återkallar din ansökan.
  4. Kunden har nu möjlighet att invända mot kravet inom en viss tid. Bestrids det kan frågan överlämnas till tingsrätten för att behandlas vidare. Du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill det kommer ditt ärende avskrivas. Om du väljer att gå vidare måste du betala en avgift till domstolen på 600 eller 2 500 kronor beroende på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas. Den som förlorar målet kan förutom rättegångskostnader få betala tilläggsavgiften.
  5. Om kunden inte bestrider kravet fastställer Kronofogden hans eller hennes yrkande i ett utslag. Även då kan kunden invända mot utslaget och begära återvinning. Det innebär att ärendet tas över av domstol och då tillkommer samma avgifter som ovan. Om du inte betalar avgiften kommer domstolen att undanröja utslaget. Det betyder att utslaget inte längre gäller.
  6. Samtidigt som du ansöker bestämmer du också om du vill att Kronofogden ska hjälpa dig att få in pengarna efter att skulden är fastställd. Då tillkommer en kostnad på 600 kronor. Kronofogden försöker alltid ta ut avgiften av den svarande, men om det inte går kommer du få en faktura.
  7. Du kan begära ersättning för dina kostnader för att ansöka. Normalt ersätts eget arbete eller ombudskostnader med 380 kronor.
Artikel uppdaterad 20151023.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.