Guide / PengarRäkna rätt när du ska öka din lönsamhet. Se efter vilka uppdrag du har råd att lägga ut och vad du tjänar på det. Här är fem räkneexempel att ta till.

1. Hur mycket tjänar du på varje konsulttimme?
Hur mycket tid lägger du på varje konsulttimme? När du lägger ett uppdrag på någon annan kommer det att ta tid av dig. Och det ska du så klart ha betalt för. Inte minst eftersom det är du som ”äger” kunden.

Gör så här: Räkna på hur mycket tid du lägger på ett uppdrag som utförs av en av dina konsulter. Det kan vara mer än du tror. En vanlig tumregel är att du ska kunna lägga på 15–20 procent på din konsults pris men det varierar från bransch till bransch. Det viktiga är att du inte ser det du tar emellan som en bonus – för det kommer att kosta dig tid oavsett om du gör det faktiska jobbet.

Läs också: Så mycket kostar en anställd

2. Hur är det med alternativkostnaden?
Hur gör du och dina anställda det bästa, rent ekonomiskt, av veckan? Det är självklart ett mål som alla företagare har – men många räknar inte på det.

Gör så här: Nu när du vet vad dina anställda kostar i timmen (från punkt 1) vet du också hur dyrt det är att låta en av dem, eller dig själv, till exempel städa köket. Lägg på vad den anställde i stället skulle kunna dra in på ett uppdrag och ställ det mot vad det skulle kosta att ta in en städfirma.
Och till sist, räkna på antalet timmar du själv lägger på att göra saker som en städ-, redovisnings- eller budfirma skulle kunna göra för en överkomlig penning. Kanske kan du outsourca många timmar varje vecka redan i dag – till en mycket lägre kostnad än du tror.

Läs också: 3 tips så ökar du vinsten

3. Hur stor är marginalen på varje anställd?
Lön, arbetsgivaravgifter, löneförmåner och telefonabonnemang – vissa personalkostnader är lättare att räkna på. Men vad sägs om kaffe, kontorshyra och tiden du lägger på personalfrågor? Och hur mycket drar den anställde egentligen in?
Större företag har ofta internfakturering som ett verktyg för att se vad varje projekt kostar. Mindre företag har koll på konsulttimmar men ofta inte alls lika bra koll på de anställdas timmar. Men de anställda kostar ju också pengar varje timme, timmar som de så klart ska använda på bästa möjliga sätt.

Gör så här: Räkna på vad varje anställd kostar, inklusive alla dolda och indirekta kostnader:

  • Lön, semesterersättning, pension och arbetsgivaravgifter.
  • Andra löneförmåner – till exempel friskvård och tjänstebil.
  • Lokalkostnader. Fler anställda kräver en större lokal och mer kaffe.
  • Din tid. Tiden du lägger på personalfrågor skulle många småföretagare annars kunna lägga på att dra in pengar. Det är en svår avvägning men värd att fundera över.

Räkna sedan på vad de drar in till företaget varje månad. Även om vissa tjänster är svåra att mäta i pengar kan många värderas på samma sätt som konsulter.

Läs också: Sätt rätt pris med vår interaktiva guide

4. Vad är trivsel värt för dig?
Vissa tjänster är svåra att värdera i pengar, men är värda att fundera över. Städning kostar så klart pengar, men behövs för alla företag med ett kontor. En receptionist säljer inte, men bidrar till ett professionellt bemötande när kunder kommer på besök.

Gör så här: Försök att räkna om dessa mjuka värden till pengar – värdet av en receptionist varierar till exempel beroende på hur många externa besökare ni har. Försök sedan maximera värdet – kan receptionisterna göra något konkret värdeskapande under tiden då han inte har något annat att göra? Och kan städfirman vid tid över göra något annat som sparar tid för dig, som att fylla på kontorsmaterial?

5. Vad kostar det dig om du rekryterar fel?
Rädslan att rekrytera fel är en av anledningarna till att många tvekar att anställa. Och faktum är att det är dyrt – undersökningar har visat att det kostar i snitt 700 000 kronor att anställa fel person, inklusive löner, produktionsbortfall och dolda kostnader som dålig stämning på arbetsplatsen. Men trots allt måste du ju våga ta in andra för att kunna outsourca dig själv.

Gör så här: Kanske kan du ta in anställda per timme till en början, för att minska risken med en felrekrytering. Många bemanningsföretag erbjuder också att man kan hyra in personal och sedan anställa dem om man är nöjd, även om det kan kosta mycket pengar. Att göra en före detta underkonsult till din näste anställde är också en möjlig lösning.