Guide / Pengar“Vad gäller vid representation?” Driva Eget ställde 5 vanliga frågor om bokföring till Jan Jansson, rådgivare på Start-Up Stockholm. Här är hans svar.

Vad ska jag tänka på kring kvitton?

– Alla verifikationer på det du bokför, både fakturor och kvitton på inköp, måste sparas i läsbart skick i sju år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. För ett företag med räkenskapsår 1/7-30/6 innebär det alltså att de måste sparas i sju år och sex månader.

Skulle du hitta ett kvitto som du borde ha bokfört i en tidigare månad går det att ordna. Har du inte lämnat in din momsrapport för perioden kan du bokföra ditt kvitto i efterhand.

Annars har du två val. Vid mindre belopp kan du göra det mer praktiskt för dig – bokför i efterhand med en kommentar om anledningen till förseningen. Vid större belopp bör du bokföra kvittot på rätt månad och samtidigt uppdatera momsrapporten till Skatteverket.

Vad gäller vid representation?

– Bjuder du kunden på lunch, middag eller supé får du göra avdrag med högst 90 kronor per person och tillfälle. Vid andra måltider, till exempel fika, får du dra av högst 60 kronor per person. Kostnader för vin och sprit får ingå i beloppet.

Utgifterna måste ha ett omedelbart samband med verksamheten och representationen ska ingå som ett naturligt led i affärsförhandlingar. Du får även göra momsavdrag, läs mer om det på driva-eget.se/notansmoms.

Ska jag ta hjälp med bokföringen?

– Bästa sättet att få full kontroll över företagets ekonomi är att göra bokföringen själv. I början har du heller troligen inte råd att köpa in tjänsten och dessutom har företaget få transaktioner. Har du inte bokföringskunskapen bör du gå en kurs.

När företaget väl får råd att köpa tjänsten ska du se det som en säkerhet och tillgång till ny kunskap att en auktoriserad redovisningskonsult hjälper dig. Tiden du sparar ger dig möjlighet att sälja mer och därmed få mer intäkter.

Ska jag ha ett bokföringsprogram?

– Ja det bör du. Gratisprogram kan vara bra. Men oftast följer fler fördelar med i betalprogram. Till exempel uppdateringar och program- och/eller bokförings­support. Det finns många betalprogram på internet till en låg månadskostnad.

Hur vet jag vilken momssats jag ska ta?

– Oftast gäller 25 procents moms, men det kan också vara 6 eller 12. Det enklaste är att se på skatteverket.se.

Ibland gör man två jobb som har olika momssatser för samma kund. Då räcker det ändå med en faktura, där du särredovisar de olika momsbeloppen för respektive procentsats.

Läs mer:

5 vanliga bokföringsmissar – så gör du för att undvika dem

6 tips för lättare bokföring