Guide / NätaffärerEn sida på Facebook där du lägger ut erbjudanden, ett Twitterkonto där du skriver underhållande uppdateringar och Instagramappen i mobilen där du postar bilder från företagets vardag. Känns det övermäktigt? Lugn! Se här vilken social kanal som passar ditt företag bäst.

Nätet kan vara en djungel och det kan därför vara bra att aktivt välja var du lägger ditt fokus. Vad funkar för dig? PR-proffset Malene Falk ger dig expertråden.

Twitter
Mikroblogg. Varje inlägg, “tweet”, får innehålla max 140 tecken. På Twitter finns framför allt företag, mediemänniskor och politiker.
Passar dig som: Har kundservice. Det här är ett forum för snabba svar och kan vara ett effektivt komplement till telefonen. Dessutom är Twitter ett ställe där du kan knyta kontakter och hitta samarbetspartners. Eller omvärldsbevaka genom att följa intressanta företag och journalister, till exempel. Du kan få koll på tendenser som du senare kan applicera på ditt eget företag.
Så här lyckas du: SJ är, i det här sammanhanget, ett gott exempel. Företaget uppskattas eftersom det är närvarande och duktigt på att svara sina kunder snabbt.
www.twitter.com

Facebook
Socialt nätverk där du kan ladda upp bilder, skriva statusuppdateringar och “gilla” olika företag, föreningar och produkter. Här finns hälften av Sveriges befolkning.
Passar dig som: Vill nå din målgrupp. Eftersom en så stor del av landets invånare finns här är chansen stor att även din målgrupp är aktiv här.
Så här lyckas du: Ge dina fans mervärde. Bjud på tips och råd. Skriv exempelvis “Visste du att…” eller “Har du tänkt på att…”. Ett annat sätt att locka “gillare” är erbjudanden. Nya Facebookregler gör att du redan vid 100 fans kan göra digitala kuponger att dela ut till dina kunder.
www.facebook.com

Instagram
Bildbloggande där du laddar upp och tittar på andras bilder. Precis som i många andra former av sociala medier kan du följa och bli följd, kommentera och “gilla”.
Passar dig som: Säljer en produkt eller tjänst som är visuell. Dessutom är det troligt att ditt varumärke redan finns på bild i applikationen. Då är det bra att kunna fånga upp det och koppla varumärket till ett konto.
Så här lyckas du: Våga bjuda på dig själv och stick ut. Tänk till innan du fotar. Tagga sedan bilder för spridning utanför din befintliga kundkrets. Gör det genom att skriva tecknet # följt av ett ämnesord. Resebolaget Ving bjuder på ett lyckat Instagraminnehåll. Företaget följer en reseledare varje vecka som tar bilder där denne jobbar. På det sättet blir det personligt. För kunden är det lättare att skapa en relation till personer och inte varumärken.
www.instagram.com

Pinterest
En webb- och mobiltjänst där användare kan ladda upp och dela med sig av sina bilder på digitala ”anslagstavlor”. Andra personer kan då följa dina flöden och se vilka bilder du laddar upp och delar.
Passar dig: Som är frisör, make up-artist, fotograf eller har en webbshop av något slag. Pinterest passar företagare som vill få spridning på arbetsprover och varor – som med fördel visas upp på bild.
Så lyckas du: Satsa på riktigt bra bildmaterial. Skriv in din hemsideadress så att den som trycker på bilden hamnar på din webbshop och kan välja att köpa produkten. Var sedan inte rädd för att “pinna” andras bilder. Genom att visa uppskattning för andras material hittar andra till dig.
www.pinterest.com

Youtube
Videodelningssajt och den näst största sökmotorn efter Google. Det är i de rörliga bilderna framtiden finns, enligt Malene Falk.
Passar dig: Som har en kommersiell produkt att göra reklamfilm av. Om du säljer en komplex produkt kan en film på Youtube visa upp produktens användningsområden. Men har du inte tid att göra en engagerad film – avstå Youtube.
Så lyckas du: Kom ihåg att du bara har några sekunder på dig att fånga dagens kräsna konsuments intresse. Amerikanska Blendtec får uppmärksamhet genom att de ber folk önska vad som ska mixas i deras mixer. Sedan lägger de upp filmer av det på Youtube. Tre rätt i ett, tycker Malene Falk: De engagerar kunden, använder humor och tar tillvara på dialogen. Samtidigt visar de upp sin produkt.
www.youtube.com

Linkedin
En webbtjänst där du kan sköta dina privata och professionella nätverk.
Passar dig som: Vill rekrytera, knyta nya kontakter och locka arbetskraft.
Så här lyckas du: Gå in i grupper och prata. Jobba med att bygga upp en sida som ger en bra bild av ditt företag. Länka artiklar och visa upp produktnyheter.
www.linkedin.com

Sociala medier som annonsyta
Att annonsera på sociala medier kan vara ett effektivt sätt att synas. Jobba då med lockande ord och undvik att ösa ut information. PR-strategen Malene Falk hjälpte en körskola att utforma en annons på Facebook. Istället för “Det här kostar det här” innehöll reklamen den mer klickvänliga meningen “Vill du ta körkort före sommaren?”.