Guide / NätaffärerErika Kits Gölevik är en av grundarna till Healthy Living, ett bloggnätverk och digitalt hälsomagasin. Tillsammans med Kristin Ekberg och Jessica Clarén ville de skapa en sundare och positivare syn på hälsa och samtidigt använda det kontaktnätverk som de byggt upp under många år.

– Jag är journalist inom hälsa och även tränare och jag kände mig trött på det sätt som hälsa skrivs om i många fall. Man trycker på kvinnors svagaste punkt och jag tror inte man behöver prata hälsa på det sättet. Så det var en viktig anledning för mig att komma igång med Healthy Living. Med min erfarenhet har jag också lärt känna många duktiga tränare och personer som jag ville kunna lyfta.

I november 2014 kom de igång med sajten och med väl valda bloggare täcks flera ämnen och de levererar inte bara hälsoinnehåll, utan gör även samarbeten med företag. Den svåraste biten har varit att bygga upp en plattform som fungerar.

– Den ska ju också vara trevlig och fin att se på, och det är inte alltid lätt att få till, men viktigt.

Roligaste delen är kontakten med läsarna som också är ett kvitto för grundarna att Healthy Living fyller ett tomrum.
– Det är jättekul att få mejl där folk säger ”tack – vad jag har längtat efter en sådan plats!”

Du kanske är sugen på att komma igång med ett bloggnätverk?

Här är Erikas tips för den som funderar på att starta ett bloggnätverk

  • Fundera på vilket område du är specialist i – kanske finns det ett utrymme att fylla?

Läs mer: Elin Himmerland har nischat sig till framgång

  • Välj bloggare omsorgsfullt och våga väx långsamt.
    – Vi vill att våra bloggare ska ha samma syn på hälsa och träning som Healthy Living har, men också att bloggarna är lika trevliga online som i det verkliga livet.
  • Prioritera tekniken och utseendet: Ta vara på det ni kan, och ta in kunskap när det behövs.
    – För vår del har det varit avgörande att Jessica Clarén har haft kompetens kring målgruppen, hälsa och det tekniska – hon har stått för teknik och form. Så det är bra om olika kunskaper finns. Nytt för oss nu är att vi kommer att börja använda oss av en webbyrå.
  • Samarbeta – det är här lönsamheten i nätverket finns. Men det gäller att vara selektiv.
    – Jag skulle aldrig göra en kampanj eller ett samarbete med ett dietpulver, inte ens om jag fick en miljon.
    Det Erika pekar på är hur viktig trovärdigheten är, det är din valuta i sammanhanget och måste hanteras varsamt. Nätverket har i dag bland annat haft samarbeten med Ica, Springtime Travel och Bodystore.

Läs mer: Därför ska du samarbeta med bloggare

  • Dela upp ansvaret – så att det blir tydligt vem som gör vad, om ni är flera som startar gemensamt.
  • Komplettera bloggarna med redaktionellt material för en bra mix på sajten.
  • Planering av innehåll är A och O.
    – Bloggarna sköter sig själva, men sedan sätter vi en planering vad gäller det redaktionella materialet.