Guide / NätaffärerDet är inte bara produkterna i din webbshop som gör att kunden handlar. Lika viktigt är de små detaljerna i hur din sajt ser ut och fungerar. Så här utformar du din sajt så köpvänlig som möjligt – och får fler kunder att handla.

Ordet ”konvertering” handlar om att få fler av besökarna i din webbshop att faktiskt handla något. Det avgörs så klart av vilka produkter du säljer, vilka priser du har och hur snygga produktfoton du har lagt upp. Men lika viktigt är de mindre och mer subtila sakerna som lockar till köp.

Annelie Näs (bilden till höger) är konsult och föreläsare inom digital kundupplevelse och hjälper svenska e-handelsföretag att förbättra sin konvertering. Hon säger att det finns två övergripande saker man ska ha i bakhuvudet när man tänker konvertering:

  1. Det ska vara enkelt att handla. Dina besökare måste därför förstå hur sajten fungerar. Många e-handlare berättar ofta i text hur man ska gå tillväga för att handla på sajten. Men behövs det är sajten för krånglig. Besökarna kommer heller inte att läsa texten, så bygg en sajt som inte behöver en manual.
  2. Sajten måste vara snabb. Annars tröttnar kunderna. Man brukar säga att om sidan tar längre än två sekunder att ladda så kommer du att tappa många kunder.

Men konvertering bör inte bara mätas i hur många kunder som handlar, menar Annelie Näs. Att försöka få besökarna att titta på fler produkter, stannar längre på sidan eller anmäla sig till ditt nyhetsbrev är också viktigt.
– Det är också konvertering som kommer att leda till mer försäljning i slutändan, säger hon.

Här är hennes 6 råd för bättre sälj i webbshopen:

  • Klickbart ska ”kännas” klickbart. Köpknappar och andra viktiga funktioner ska sticka ut – inte se ut som resten av sajten.
  • Satsa på genomtänkta sidor. Kunder kan nå din sajt på flera sätt och det gäller att alla undersidor också är genomtänkta – inte bara startsidan.
  • Minska stegen till kassan. Från besök till köp ska det vara så få steg som möjligt.
  • Minimera kundens arbete. Be inte kunden fylla i en massa information som du ändå inte behöver. Måste du veta kundens telefonnummer?
  • Satsa på merförsäljning. Många bygger sina webbshoppar med nya kunder i åtanke. Men som i all försäljning – det är ofta lättare att sälja mer till en stamkund.
  • Välj åt kunden. Om du har flera olika alternativ, låt ett av dem vara förkryssat. När Annelie testade det på en sajt ökade antalet kunder som handlade. Och över 70 procent valde det förkryssade alternativet.

Läs också: Så får du mer trafik till din webbshop

Artikel uppdaterad 2015-09-21