<![CDATA[]]>

Missnöjda nätkunder ökar – så gör du dem glada igen

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 18 augusti, 2015

Näthandeln ökar men också antalet missnöjda kunder. Som småföretagare kan det vara svårt att möta förväntningarna som kunderna har när kraven är samma som för marknadens jättar. Driva Egets säljexpert ger råd.

I år har 38 procent av kunderna som handlat på nätet haft leveransproblem, förra året låg den siffran på 17 procent, det visar en ny undersökning som undersökningsföretaget Yougov gjort på uppdrag av logistikföretaget JDA Software, skriver Dagens Industri.

– Ett misstag många mindre företag ofta gör är att de inte är tillräcklig tydliga med vad deras kunder kan förvänta sig i form av leverans, service eller kvalitet.  Om deras affärsmodell vilar på en bräcklig grund kan hela verksamheten rasa samman om småföretagare t ex bryter benet. Det är mycket att tänka på innan man startar en webbshop, säger Ulla-Lisa Thordén Driva Egets säljexpert.

Näthandeln ökade med 15,5 procent i Sverige under förra året och 2015 ser inte ut att bli sämre. För små företag kan det vara tufft att hinna anpassa sig till det ökande trycket. Driva Egets säljexpert Ulla-Lisa Thordén här ger råd för hur du som småföretagare ska få nöjda kunder:

  • Fundera igenom noga hur du vill att leveransen i din webbshop ska fungera. Beskriv det ordentligt och tydligt så att det inte kan missförstås. Och säkra upp dig så att det funkar även om du skulle bryta benet.
  • Se till att leveransvillkoren är tydliga – om du levererar endast en gång i veckan pga. att du bor i tassemarken, berätta om det och gör det till något unikt.
  • Berätta gärna om hur du jobbar med din shop så att kunderna blir involverade i processen. Om du behöver tid på dig för att producera och leverera, beskriv det i ord och bild.
  • Var stolt över att du är en slags boutique – gör så att kunderna förstår det när de beställer från dig.
  • Om du har problem av något slag – beskriv det direkt på sajten i ett slags nyhetsflash. Enkelt. Kan gälla allt från snöstorm till att du inte fått leveranser i din tur.
  • Håll det du utlovat. Kosta vad det kosta vill. Professionalism är faktiskt nödvändigt om du ska utge dig för att driva affärer seriöst. Det är kunden som betalar din lön – både i den fysiska och den digitala världen!

 

 

Läs mer: Du hittar Ulla-Lisas blogg  på driva-eget.se/saljskolan

Gå Ulla-Lisa Thordéns webbkurs ”Sälj mer och våga ta betalt”

webbkurs_salj_dig_sjalv_170x100
Säljcoachen, författaren och föreläsaren Ulla-Lisa Thordén guidar dig till mer försäljning i denna matnyttiga och roliga säljkurs!

– Den handlar om hur du hittar kunder, bokar möten och förhandlar om rätt pris – plus en hel del praktiska tips, säger Ulla-Lisa Thordén.

beställ_knapp