Guide / NätaffärerMattias Åkerberg, frilansande copywriter på egna reklambyrån Please copy me, har skapat den digitala kortkursen ”Skriv bättre texter på webben”. Här listar han sina kvickaste tips! 

1. Börja med det viktigaste.

Både på webben och på papper skumläser vi för att bedöma om texten ger svar på det vi önskar. Ge läsaren svar direkt! Fördjupningen kan komma senare.

2. Var relevant.

Använd de ord som läsaren söker efter, både med blicken och på Google. ”Så byter du spolrulle på din grästrimmer” funkar bättre som rubrik än ”Underhåll av grästrimmer”. På samma sätt bör du skriva ”Stockholm får sommar-OS” istället för ”Nordens Venedig blir olympiad-stad”.

3. Vänd egenskaper till fördelar.

Se texten genom läsarens ögon. Att din produkt eller tjänst har ”högkvalitativ motorkraft” eller ”hög leveranssäkerhet” – vad innebär det för läsaren? Var konkret, inte luddig.

Läs mer: 6 tips – så blir du viral på Facebook

4. Ha lagom långa rader.

För långa rader gör texten svårläst – och läsaren kan lätt överge texten även om den är relevant och intressant. Mellan 60 och 80 tecken per rad är lagom.

5. Gör punktlistor.

En punktlista lättar upp texten och gör det lättare att ta till sig innehållet. Ha tre-fem punkter i din lista, och låt varje punkt vara koncis och konsekvent (alltså: äpplen, päron, apelsiner istället för äpplen, päron, alltid lägst pris).

6. Använd avvikelser.

Våra hjärnor reagerar på avvikelser och det är därför jättevettigt och uggleklokt att låta det svänga om språket. Genom att balansera mellan lekfullt och irriterande urflippat och överdrivet får du läsare och håller kvar henne i texten.

Läs mer: Så hittar du din vinkel

7. Korrekturläs.

När du tror att din text är klar är den förmodligen inte det. Innan du klickar på ”Publicera” läs igenom din text mycket noggrant och kolla till exempel att ordet noggrann är rättstavat.