Guide / NätaffärerNyhetsbrev är ett underskattat och lite bortglömt medel att nå kunder när alla numera snackar sociala medier. Ett rätt utfört nyhetsbrev kan nå rakt in i din målgrupp och är dessutom mätbart.

Paloma är ett av de största företagen i den bransch som erbjuder lösningar kring nyhetsbrev för företag.

Camilla Carlgren Berg. Foto: Pressbild.

Camilla Carlgren Berg. Foto: Pressbild.

Camilla Carlgren Berg är VD för Paloma och på frågan varför man som företagare ska lägga ner tid på att skicka nyhetsbrev jämfört med annan kommunikation, är svaret tydligt:

– Nyhetsbrev är fortfarande en av de kanaler som ger tillbaka mest på din investering. Med rätt budskap till rätt målgrupp är nyhetsbrev en väldigt kraftfull och effektiv kanal för att skapa relationer och affärer.
Småföretagare har sällan någon stor budget att lägga på marknadsföring men Carlgren Berg menar att det inte behöver kosta så många kronor att vara duktig på nyhetsbrev.

– Ett bra verktyg för nyhetsbrev behöver inte vara en dyr investering, du kan komma igång gratis för att sedan betala några hundra i månaden. Det är oftast tiden du behöver lägga på själva innehållet som kostar i form av resurser, men det är väl investerade pengar. Tänk på att hitta ett verktyg som är anpassat efter dina behov och att du kan få hjälp att komma igång på ett bra sätt och att du får tillgång till bra support om du skulle köra fast.

Läs mer: Så får du nyhetsbrevet att komma fram

Vad gör företagare oftast för fel när det gäller nyhetsbrev?

– Ett vanligt misstag är att underskatta vikten av att välja en säljande ämnesrad så att brevet lockar till läsning. Anpassa ämnesraden beroende på målgrupp är mitt tips. Många tänker inte heller på att de kan använda filtrering av innehållet i brevet för att rikta olika innehåll till olika målgrupper beroende på deras intresse. Tänk också på att aldrig skicka nyhetsbrev till någon som har tackat nej. Det är viktigt att kommunicera med de som vill ha brev om du vill lyckas och göra affärer på ett framgångsrikt sätt.

Här är Camillas sju tips för att lyckas med ditt nyhetsbrev:

1. Kom till saken

Du kommer inte att få så många sekunder av din läsares uppmärksamhet och då gäller det att snabbt komma till det viktiga. Precis som i en tidningsartikel kommer det viktiga i ingressen och längre ned det mindre viktiga. Så ska du också bygga ditt nyhetsbrev annars är risken att det du vill få sagt aldrig läses av mottagaren.

2. Identifiera din målgrupp

Vem det är som kommer att läsa nyhetsbrevet avgör också hur du ska skriva. Är det ett allmänt brev som går ut till kunder och leverantörer men kanske också medier kräver det att du är mer allmän i ditt språk. Risken med ett för snävt och innehållsmässigt svårt brev är att det flyger över huvudet på mottagaren. Om du vet att ditt brev går till branschkunniga kan du naturligtvis gå in mer i detalj.

Läs mer: 4 tips för att skriva texter som blir lästa

3. Tänk som en journalist

Journalister är skickliga på att få ut sitt budskap och en tumregel är att själv ställa sig följande fem frågor: Vad? Vem? När? Hur? Varför? Om du besvarar dessa frågor i din artikel eller ditt inlägg kommer den förmodligen att bli bra och innehålla det som behövs.

4. Vårda bilderna

En bild sticker ut i ett nyhetsbrev och får läsaren att dra ögonen dit. Men använd inte för många bilder, då blir brevet plottrigt. Fokusera på en eller ett par bra bilder och glöm inte bildtexter. Undersökningar visar att bildtexter läses ofta.

5. Länka inte bort läsaren

Att skapa länkar i nyhetsbrevet kan vara ett trevligt sätt att ge mervärde men glöm inte att de också ”klickar bort” din läsare från det du vill att hen ska läsa – ditt nyhetsbrev. Så var försiktig med att länka för mycket.

Läs mer: Nyhetsbrev – världens coolaste PR-verktyg

6. Skriv för webben och mobilen

Tänk på att anpassa ditt innehåll för webben och mobilen. Många läser mejl och nyhetsbrev på en liten skärm. Då är det viktigt att ditt budskap går fram på ett bra sätt. Skriv relevanta och korta texter med tydliga länkar. Använd gärna ett verktyg som anpassar brevet till mobilen så att mottagaren slipper scrolla.

7. Utvärdera och mät

Fördelen med nyhetsbrev är att du kan mäta hur många som har öppnat mejlet och som har klickat sig vidare till din sajt eller webbshop. Nyttja det och lär dig dina kunders vanor och behov och anpassa dina brev därefter.