<![CDATA[]]>

Sex Googlesynder – som gör att du inte hittas

Ebba Arnborg

Publicerades: 19 april, 2016

Se upp så att du inte hamnar för långt ner i sökresultatet på Google! Då riskerar du att tappa 90 procent av dina potentiella kunder. Här listar experten några vanliga misstag att undvika.

Michael Wahlgren.

Michael Wahlgren.

Det finns stora och konkreta risker för ditt företag om du hamnar för långt ner i sökresultatet på Google. Det menar Michael Wahlgren, VD och grundare på byrån Pineberry som hjälper företag med sökmotoroptimering och är författare till SEO-boken Guldläge på nätet.

– I Sverige görs dagligen omkring 50 miljoner sökningar på Google och bakom varje googling finns en potentiell kund. Samtidigt väljer hela nio av tio att klicka på någonting på första resultatsidan. Om du inte syns där kommer du därmed missa cirka 90 procent av dina potentiella kunder, säger han.

Här är Michaels lista över vanliga misstag som gör att du halkar ner i sökresultaten på Google:

1. Du har blockat Google
Ett enkelt men vanligt misstag är blockera Google från sajten, exempelvis genom att ha fel inställningar i filen Robots.txt eller om du satt dina sidor till ”Noindex”. Det resulterar i att din sajt överhuvudtaget inte dyker upp i sökresultatet.

2. Du gör ingen sökords-koll
Dina sökord är det som potentiella kunder söker på för att hitta din produkt eller ditt erbjudande. Du måste ta reda på vilka dessa sökord är, någonting du kan göra genom att använda Googles verktyg ”Sökordsplaneraren”. Om du inte syns på dina sökord är risken att dina kunder istället väljer en konkurrent som dyker upp i sökresultatet.

LÄS MER: Googles förändring kan kosta dig kunder

3. Du har flera sökord på en sida
Att optimera för flera sökord på en sida på din sajt gör det rörigt för Google att sortera ut vad som är mest relevant. Om du till exempel säljer både grävmaskiner och hjullastare bör du därför optimera en sida för respektive maskin.

4. Du har dåligt med innehåll
Google älskar text och framförallt unik text. Därför är det viktigt att du skriver bra och relevant text för alla viktiga sidor på sajten. Tänk på att sökordet du valt ut för den specifika webbsidan ska vara med i sidans titel, huvudrubriken (H1:an i html-koden) samt brödtexten.

LÄS MER: 4 tips för att skriva texter som blir lästa

5. Du har ingen länkkraft
Innehåll är viktigt – men utan länkar från andra sajter kommer du inte att synas i topp. Google använder länkar från andra sajter för att bedöma din sajts förtroende, du kan se det lite som röster. Fundera på vem i din omgivning som kan rösta på dig.

6. Du missar målgången 
Det är en sak att synas högt på Google och få in relevant trafik, men om du inte tar hand om trafiken är allt förgäves. Att få dina potentiella kunder att gå i mål och bli faktiska kunder lyckas du med genom att uppmana dem att ringa, skicka in en offertförfrågan eller handla något direkt.

SPANA IN! I eftermiddag har du chans att vinna Michael Wahlgrens bok Guldläge på nätet.