Guide / NätaffärerDen nya delningsekonomin – att hyra, låna, dela eller byta varor och tjänster med varandra – är hetare än någonsin. Gör som Erik Wallin i Stockholm, som med sitt företag Bag Hitch vill utnyttja alla halvtomma bilar på vägarna – och haka på trenden.

Att många nu vill dela varor med varandra i stället för att köpa nytt låter bra för miljön men farligt för företag, eller? Nej. I stället för att bli rädda för utvecklingen har flera entreprenörer hittat affärsidéer i trenden.

En av dem är Erik Wallin som nyligen lanserade tjänsten Bag Hitch. Den kopplar ihop säljare eller köpare inom e-handeln med privatpersoner som har ledigt utrymme i sina bilar. Föraren får sedan betalt för att frakta det sålda föremålet till köparen.

– Vi i Sverige är ganska nya på delningsekonomi, man har kommit mycket längre i exempelvis USA. Det känns som att jag är helt rätt i tiden, säger han.

Men det var inte så att han aktivt sökte efter en idé inom delningsekonomi. I stället föddes Bag Hitch när Erik satt i en skåpbil på väg ner till Göteborg för att hämta en moppe han hade köpt på Blocket.

– När jag tittade bakåt i bilen och såg all tom yta tänkte jag att det här är så onödigt, berättar han.

Erik började kolla upp fakta, och såg ett glapp på marknaden.

Trots att Bag Hitch inte har marknadsfört sig ännu har 60 annonser lagts in och 24 körningar gjorts.

– Folk är genuint intresserade av delningsekonomi, säger Erik.

Kjell A Nordström Foto: Johan Hellström

Kjell A Nordström Foto: Johan Hellström

Det håller Kjell A Nordström med om. Han är ekonom, föreläsare och författare och känd som en av de ledande forskarna på multinationella företag och den globala marknaden.

– Det här är en av de största sakerna vi kommer att få se de närmaste 10–20 åren, säger han.

Hans råd är att fundera över vilka saker som mesta delen av tiden står outnyttjade. Hur skulle de kunna användas på ett effektivare sätt?

Erik håller med om potentialen, och det behöver inte vara så avancerat att haka på, menar han. Det kan handla om en snickare som hyr ut sina verktyg när de inte används, eller en frisersalong där en person äger salongen men flera jobbar där.

– Se alla fasta objekt i ditt företag som möjliga att hyra ut för att få ett bättre resursutnyttjande. Lägg ut en trevare på Facebook, eller Sharetribe där du kan lägga upp hela din inventarielista. Eller säg att du har en bandsåg, då kan du skapa en Google-kalender och så får folk boka in sig och komma och använda den, säger Erik.

Att delningsekonomin tar fart nu beror på teknik som gör det lätt att dela, menar Kjell A Nordström.

 

4 råd – så gör du för att haka på delningsekonomin

Testa själv
För att vara trovärdig måste du ha en förståelse för hur det är att dela resurser med andra. Ska du åka på semester så bo på Airbnb. Är du i Stockholm eller Göteborg, varför inte testa taxitjänsten Uber?

Bygg in ett förtroende
Gör det möjligt för användarna att betygsätta varandra. Kan man se att den man gör affärer med har skött sina tidigare samarbeten skapar det trygghet för dina kunder. 

Framhäv kunderna
Folk vill göra affärer med personer, inte med företag, så arbeta med den personliga aspekten och tona ner din egen affär. Framhäv att din affärsidé är ett nätverk där kunderna hjälper varandra. 

Satsa på en bra försäkring
Säkra upp att ni har en vettig försäkring.
– Det här är en gråzon, det tog oss ett år att få till en bra lösning, säger Erik.