Guide / NätaffärerMånga företagare lockas av att utveckla en egen app men det finns en del att tänka på för att lyckas. Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind tog sig an ett vardagsproblem och har i dag 45 000 nedladdningar av sin app ”It´s My Styl”.

Allt startade när Josephine och Felicia gick sista året på gymnasiet och insåg att det hade samma problem varje dag.

– På morgonen ställde vi oss alltid frågan ”Vad ska jag ha på mig idag?” och förstod snart att alla tjejer gjorde detsamma. Där föddes vår idé om en app där man kan dela sin stil och få feedback, berättar Josephine.

Appen fick namnet ”My closet room” men döptes senare om till ”It´s My Styl” och bygger på att du som användare mixar och matchar dina egna kläder med kläder från e-handlare och modesajter.

Matchningarna delas med vänner och följare i appen som sen ger feedback.
– Man vill få feedback från personer som man litar på i sitt nätverk till skillnad från råd som utgår från speciella trender. Det fanns ingen sådan direkt kanal och därför startade vi appen.

I dag har de 45 000 nedladdningar på App Store och bolaget ska snart anställa ytterligare två personer.

 

Här är Josephine Eskilsson fem bästa tips för att lyckas med en app!

1.   Se över behovet

– Man kanske tycker att en viss app är rolig att ta fram och spännande att jobba med men finns det inget behov eller kunder för den finns det heller ingen business. Undersök och verifiera marknaden först.

2.   Fokusera på kärnan

– Bestäm vad som är din apps huvudsakliga funktion och fokusera på att utveckla det till max. Många bygger en massa snygga funktioner som i slutändan inte används. Skala av och koncentrera dig på kärnan istället.

3.   Ta hjälp med tekniken

– Om du som grundare inte kan koda själv så är det viktigt att hitta en duktig person som du kan inkludera i projektet eller bolaget, antingen som anställd, delägare eller co-founder. Gärna inhouse, annars kan det bli dyrt.

4.   Var finns målgruppen?

–  Vår målgrupp är tjejer mellan 14 och 24 år som är intresserade av kläder och mode. För att finna dem gjorde vi från början en analys och insåg till exempel att vår fokusgrupp oftare använder IOS än Android och därför började vi med att utveckla för IOS. Men det kan vara helt annorlunda för en annan målgrupp och det behöver man ta reda på.

5.   Sluta inte utveckla och iterera

– En app är en levande produkt som hela tiden kräver utveckling och underhållning, allt ifrån buggfix till förbättring. Oftast fungerar det inte att bara släppa en och sen luta sig tillbaka. Kunderna vill hela tiden ha mer, roligare och enklare appar och om du inte hänger med kommer konkurrenterna att springa ifrån dig.