Guide / NätaffärerVinn fler kunder och sälj mer genom att inspirera! Här är bästa tipsen från experten.

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, går ut på att leverera relevant, intressant och trovärdig information för att bygga ett förtroende och därigenom sälja mer av dina tjänster och produkter.

LÄS OCKSÅ: 6 trender på webben du måste ha koll på

contentI podden Entreprenörsdriv gav nyligen Joe Pulizzi, som kallats ”the godfather of content marketing”, sina råd till småföretag, entreprenörer och start-ups.
– Om du har tålamod och inga pengar så är content marketing den bästa tänkbara vägen till försäljningsframgångar, sa han då.

Här har vi sammanställt hans bästa tips:

1. Hitta din vinkel
För att få många som vill ta del av det innehåll du publicerar måste du ta ditt erbjudande, din passion och expertis och göra en egen grej av det, en egen vinkel. Ett exempel är Ann Reardon, en hemmafru som ville starta en videoblogg om mat. Men det finns redan massor av videobloggar som handlar om mat. Så hon bestämde sig för att göra filmer om “omöjliga matskapelser” – som en chokladkaka som ser ut som Instagrams logga när man skär i den. Idag har hon 2.5 miljoner Youtubeföljare, som hon fått utan en stor marknadsföringsbudget.

2. Välj en social media-kanal
Många tänker att det gäller att synas i alla plattformar som finns, Youtube, Facebook, Twitter, Instagram… Men lägg hellre krutet på en kanal. Sedan gäller det att publicera konsekvent i den i ett år eller mer så kommer du att märka positiva effekter, menar Joe.

4. Satsa på nyhetsbrev
En väldigt liten del av de som gillar din facebooksida ser dina facebookinlägg. Med e-post har du däremot full kontroll, du vet att du når fram och kan följa upp exakt vem som öppnar, läser och klickar – och vad som fungerar och inte. Även om det är 2016 så fungerar alltså e-post utmärkt fortfarande.
Läs hur du lyckas med nyhetsbrev här: http://www.driva-eget.se/guider/forsaljning/sex-tips-pa-hur-du-gor-spannande-nyhetsbrev-som-folk-vill-lasa

5. Sälj det kunderna vill ha
Utveckla ditt företag genom att fråga de som tar del av ditt innehåll vad de skulle vilja köpa. Leverera sedan tjänster som din publik efterfrågar. När Brian Clark 2006 startade bloggen Copyblogger inom copywriting och sökmotoroptimering hade han ingen produkt. På 19 månader fick han mer än 100 000 prenumeranter, som började tala om för Brian vad han skulle sälja – verktyg och utbildning för innehållsmarknadsförare och digitala entreprenörer. Idag omsätter hans företag 15 miljoner dollar.

Läs mer om content marketing här.