Guide / NätaffärerStudera omvärlden och bli en bättre företagare. Att ha koll på vad som händer hos dina kunder och konkurrenter är viktigare än någonsin, menar Bengt Wahlström, expert på omvärldsanalys.

Bengt Wahlström.

Bengt Wahlström.

Bengt har studerat och föreläst om omvärldsanalys i över 30 år och när han nu släpper ”Försprång: omvärldsanalys på riktigt” blir det hans elfte bok i ämnet.
Han konstaterar krasst att omvärlden blir allt mer komplex med en medievärld som påverkar oss som aldrig för, inte minst med sociala mediers intåg på scenen.

Desto viktigare då att ha koll på omvärldsanalysen.
– Du kan vara hur duktig som helst på det du sysslar med men har du inte koll på omvärlden spelar det ingen roll. Då kan du snabbt åka av banan men tvärtom också skaffa dig ett enormt försprång om du lyckas, menar Bengt som ständigt anlitas som konsult och föreläsare av företag, myndigheter och kommuner.

Flera av de större företagen och organisationerna har egna avdelningar som sysslar med analys. För en småföretagare handlar det om en uppgift bland tusen andra.

– Man kan inte komma ifrån det, inte ens om du är ensam hantverkare eller har ett litet städföretag. Hantverkaren påverkas i förändringen av ROT-avdrag och städbolaget när det gäller RUT. Det är lika bra att vara förberedd och ha kunskapen tidigt.

Läs mer: Sex trender inom digital marknadsföring


Så lyckas du med omvärldsanalys – Bengts fem tips:

1. Satsa 5 procent av din tid – det räcker!

– Omvärldsanalys är väl investerad tid och du får ett enormt försprång på dina konkurrenter. Satsa fem procent av din tid. Om du jobbar 40 timmar, vilket de flesta småföretagare i och för sig inte gör, handlar det om två timmar. Och det är inte två timmar schemalagd tid utan så kallad ställtid när du går från en uppgift till en annan. Då märks det knappt.

2. Utnyttja tekniken

– Att omvärldsanalysera kostar knappt något alls längre, åtminstone inte i rena pengar. Endast i tid men det kommer du att ha igen senare. Internet har gjort all relevant information tillgänglig, åtminstone i teorin. Det du måste kunna är hur du ska hitta det du behöver. Gör en lista på vilka som är dina konkurrenter, leverantörer och kunder och möjligen även angränsande marknader som du är intresserad av.

Läs mer: Sju trender som förändrar arbetslivet

– Sedan googlar du regelbundet dessa eller skaffar Google alerts som då säger till när det skrivs något om dina sökobjekt. Det är oerhört enkelt men effektivt. Om du sedan vill utöka din analys kan du anlita ett sökföretag som till exempel Meltwater eller Retriever som gör jobbet åt dig. Men småföretagare klarar sig fint med Google tycker jag.

3. Strukturera – och hitta det oväntade

– De flesta gör någon form av analys redan i dag och det finns få som inte har hyfsad koll på sina konkurrenter och kunder. Det är ingen nyhet i sig – det nya är att strukturera allt. Om du gör det blir du allt skickligare på att uppmärksamma nya signaler. Och för att hitta det oväntade måste du först veta vad som är förväntat.

– Ett exempel: På 90-talet började Financial Times, som är världens kanske mest ansedda tidning gällande ekonomi, helt plötsligt rapportera om ”business and environment”, vilket de aldrig gjort tidigare. Om en sådan tung källa gör det är det en tydlig signal att miljön är viktig och kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Då ska man fråga sig vad det betyder för ditt företag.

Läs mer: Hitta fokus i tre steg – så gör du

4. Prioritera

– Du behöver så klart inte hålla koll på hela omvärlden, det finns ingen möjlighet till det. Fokusera på dina kunder, konkurrenter och leverantörer. Och när det gäller framtiden är digitaliseringen, globaliseringen, migrationen, hållbarheten och möjligen urbaniseringen viktiga områden som du ska hålla kolla på. Det klarar du dig utmärkt på. Vad betyder förändringarna för ditt företag? Kommer resurser att falla ifrån eller komma till? Kommer lagar och regler att förändras? Ta migrationen och modulkåkar till exempel, byggbolag som tillverkar sådana har julafton varje dag just nu.

5. Sök den icke-bekräftade informationen

– Det finns bekräftad information som är enkelt att ta till sig men också icke-bekräftad som är svårare att upptäcka men minst lika viktig. Det går att åtminstone försöka förutse den när du lärt dig signalerna. Visst, många av de saker som du kommer att försöka förutse inträffar aldrig men då ska du inte deppa samman. Den tionde gången händer det och då är det oerhört belönade när man ligger före de andra. Det enda du har lagt ner då är din tid.