Guide / NätaffärerSiffror visar att många nyhetsbrev inte når mottagarna. Varför? Vi reder ut med experten!

I en undersökning från 2015 som gjorts av Return Path kommer 21 procent av nyhetsbreven inte fram – trots att mottagaren godkänt prenumerationen.

Lina Hansson, digital marketing manager.

Lina Hansson, digital marketing manager.

Lina Hansson är digital marketing manager på Hyundai och har även startat digies.se med systern Moa Hansson där digital marknadsföring är i fokus. Hon förklarar vad som ligger bakom leveransproblemet med nyhetsbrev:

– Bakgrunden är att spamföretag har blivit betydligt bättre på att undvika spärrar. Spam har mer sofistikerade metoder mot förr. Det utmanar spamfiltren som finns hos både internetleverantören och mailklienten. Det första filtret kan ses som en grind, och när du kommit igenom det ska nyhetsbrevet in genom dörren. Först då syns ditt nyhetsbrev i inboxen.

Vi tittar lite extra på grinden: internetleverantören.
– Internetleverantören går till stor del på ryktet som både du som avsändare och din ESP har, alltså email service provider. Det är det verktyg som du använder för att skapa nyhetsbrevet. Har din ESP fått dåligt rykte och betraktas som en oseriös leverantör, det är då det blir svårt för ditt nyhetsbrev att komma fram.

Läs mer: Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev

Och så till dörren: Mailklientens spärr.
– Mailklienter såsom hotmail och gmail måste vara vassa på att förhindra spam. Det innebär att seriösa nyhetsbrev kan tolkas som spam, och därför kommer de inte fram.

Expertens 5 råd: så kommer ditt nyhetsbrev fram

  1. Använd en ESP som har ett gott rykte.
  2. Skicka bara nyhetsbrev till de som har beställt det – får mottagaren ett nyhetsbrev som inte beställts är risken att du blir klassad som spam genom att personen på andra sidan manuellt trycker på spamvarningen. Var rädd om ditt rykte!
  3. Märker du på din statistik att det finns prenumeranter som inte öppnar brevet under en längre tid, kanske ett år, ta bort dem från din lista. Om interaktionen går ner, ser mailklienter dig som en spammare, därför ska du agera innan dess!
  4. Använd inte bara bilder – det gör att nyhetsbrevet kan blockeras. Jobba istället med webbsäker text och väl utvalda bilder – en bra mix är viktig både för leveransbarhet och för att bilder blockeras i de flesta mailklienter och då får din mottagare inte se något som lockar till läsning. Webbsäker text innebär att du använder ett av de säkra typsnitt som finns automatiskt i din ESP. En tumregel är att ditt nyhetsbrev ska ha en text som i praktiken ska kunna klara sig utan bilder. Det betyder också att du helst inte ska ha budskapet skrivet uteslutande i din bild.
  5. Textlängden är viktig – lägg istället till en call to action som “läs här”. Läsningen går ner ifall du har för långa texter.