Guide / NätaffärerMarlene Sjöberg har bytt spel i damallsvenskan och svenska fotbollslandslaget mot ett liv som egenföretagare. Med sitt företag RaceONE har hon skapat en app där familj och vänner kan följa sina nära och kära när de tar sig an olika motionslopp. Och hon har tagit hjälp av Born Global-programmet för att lyckas.

Att Marlene valde en app som har med idrott att göra är inget som överraskar. Med bakgrund som fotbollsspelare på högsta nivå i Kopparbergs/Göteborgs FC var steget naturligt.
– Jag kunde inte riktigt släppa delen med idrott och vår affärsidé är ju att göra motionstävlingar mer sociala så familjer och vänner kan följa hela loppet.

Hur funkar det rent konkret?
– I Lidingöloppet MTB som gick i början av maj tog till exempel deltagarna med sig sina mobiler ut och då kan vi tracka via GPS var alla befinner sig och sedan dela den informationen i appen till de som vill följa. Då kan man också koppla ihop alla och tävla mot varandra. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna här, säger Marlene som har avtal med flera stora lopp som Vätternrundan och Stockholm Marathongruppen.

Under vintern gjorde man en investeringsrunda och fick in kapital från affärsänglar och investerare. Företaget har i dag sju anställda och allt fler använder appen.

Var får ni era intäkter ifrån? Kostar appen något att använda?
– Nej, just nu är den gratis för användare. Vi kollar på erbjudanden och extratjänster men då främst till arrangörerna. Det kan till exempel handla om kommentarsfunktioner eller möjligheten att kunna skicka meddelanden till deltagare.

Läs mer: Middagsapp med sikte på världen

Nu finns Marlene och RaceONE med i Born Global-programmet som drivs av Chalmers tekniska högskola tillsammans med Vinnova och som är till för startups som behöver hjälp och kunskap med sin affärsidé och verksamhet. Born global-företag är företag som snabbt hittar en internationell marknad.

– Jag skickade in en ansökan där jag bland annat skulle spela in en kort videopitch. Sedan ringde de tillbaka och sa att jag var antagen. 

Marlenes fem lärdomar från Born Global-programmet:

1. Tänk stort direkt

– Vi visste redan när vi startade att vi ville bli ett internationellt bolag eftersom antalet lopp i Sverige inte är tillräckligt. Vi måste gå internationellt, nå snabbt ut och har aldrig tvekat kring det. USA är vår största marknad och då måste vi ha tydligt budskap och hitta positioneringen. Vad är grundidén och modellen? Vad kan vi ta betalt för?

Läs mer: Deras spel hjälper föreningar att dra in pengar

2. Granska din verksamhet

– Du måste hela tiden tänka på nyttan av din produkt. Det är alltid viktigt såklart men kanske ännu viktigare när man ska satsa globalt. Varför skulle kunden lägga pengar på just din vara eller tjänst?

3. Testa din produkt

– Testa din idé löpande under hela uppstartstiden. Ju fler gånger jag kan pröva min produkt på potentiella kunder, ju bättre feedback får jag och då ökar chansen att lyckas. Att bara utveckla och inte testa under tiden kan göra att jag efter ett år står där med en produkt som fungerar i teorin men inte i verkligheten.

4. Lyssna på erfarenhet men rusa inte på varje idé

– Genom Born Global-programmet har jag fått träffa så många olika personer som alla har en massa kunskap och erfarenheter att dela med sig av. Vi försöker hitta vår positionering för RaceONE och de vi träffar har gjort den resan själva och ger sina bästa tips till oss. Men se upp för att springa på alla bollar – du kan inte göra allt. Fokus är viktigt.

Läs mer: Så tar du fram en framgångsrik app

5. Fundera på om det är värt pengarna och tiden

– Born Global-programmet kräver tid och engagemang och du måste vara dedikerad för att göra det. Vi är minst två från företaget på varje del och har bland annat varit i USA i en vecka. Förutom kostnaden tar det som sagt tid när vi samtidigt har tusen andra saker som ska göras i företaget. Vi kom fram till att det är värt det men det är inte säkert att alla gör.