Guide / NätaffärerGlöm plottrigt, komplicerat och envägskommunikation. De nya trenderna inom webbdesign stavas avskalat, nya tjänster för besökarna – och anpassat till mobilen och läsplattor.

Hur hittar dina kunder till din webbsida? Och vad behöver de egentligen sajten till? Det är två frågor som sätter fingret på hur du ska tänka för att designa din sajt idag.

– Trenden går mot att webbdesignen blir enklare och tydligare. Man ska direkt förstå ditt erbjudande och vad man kan göra hos dig.

Det säger Kristina Carlander, design director på designbyrån Doberman. Där jobbar man alltmer med att utveckla nättjänster för olika företag, som kunderna sedan kan konsumera på nätet. Från tidsbokning och försäljning till bokföring och TV-streaming – när alltfler sköter sitt liv på nätet gäller det att finnas där.

– Det handlar inte bara om att nå ut till besökarna, utan förstå vad de vill göra där. Idag kanske många besökare hittar till din sajt via Google. Ser du det på din statistik kan du anpassa designen efter deras ärende.

Rasmus Sellberg, strategy director på digitala byrån Daytona, talar också om en mer kundanpassad webbdesign. Förr byggde man en sajt som talade om för kunderna vad som gällde.

– Idag lyssnar man mer på vad kunderna har för behov, och anpassar sina lösningar efter det.

Ett tydligt exempel är så kallad ”responsiv webbdesign”, en supertrend inom webbdesign just nu. Enkelt förklarat går den ut på att designen anpassar sig automatiskt efter skärmen, oavsett om det är en mobiltelefon med touchskärm eller en tv-skärm. Du behöver alltså ingen speciell mobilsajt.

– Det responsiva för med sig en enklare design, eftersom man börjar designa den mobila versionen först. Då måste man rensa, säger Rasmus Sellberg.

Han ser dessutom en trend i att designen går från att bli mer platt och mindre 3D. Runda knappar som ger känslan av att ”sticka ut” från skärmen är till exempel ingen höjdare längre.

– För några år sedan skulle alla härma Apple. Nu blir det mer platt Windows-stil i stället.

Kristina Carlander är inne på samma melodi: runda hörn, bulliga ikoner och glada färger är på väg bort. Nu ska det vara en mer sparsmakad design med raka linjer. Bort med lekfullhet – in med tydlighet.

– Man ska kunna slänga ett öga på sajten och direkt se vad som händer.

Samtidigt varnar hon för att bli för likriktad. När bredden av sajter växer blir det ännu viktigare att köra sin grej:

– Det viktigaste är att hela varumärkets identitet går igen, i allt från sajt till mobilsajt och all annan kommunikation, säger hon.

Generellt ser Kristina Carlander en trend i att designen och tilltalet ska kännas vänligt och snällt. SLs kampanj ”700 tusen tack” där de tackar resenärerna för att göra resan trevligare är ett exempel på det.

– Förr skrev man torrare – nu ska det kännas mänskligt, säger hon.

Vad vill då webbesökarna själva ha? Caroline Dickner, analytiker på Web Service Award, ett företag som undersöker vad besökarna tycker om olika webbsidor, menar att många fortfarande är rätt konservativa med alltför modern webbdesign. En tydlig trend hon ser är dock kravet på snabb kontakt.

– Det syns i webbdesignen i form av direktchattar. Många har dessutom Facebook som sin kundservice. Då kan besökarna ställa frågor där i stället för att få svar snabbt.

Men att Facebooksidor skulle ta över vanliga webbplatser tror hon inte.

– Det är ett komplement. Folk vill fortfarande ha sajter, men använda Facebook till att kommunicera med företaget.