Guide / NätaffärerVill du berätta något för medierna? Skicka ett pressmeddelande. Så här gör du gratis i fem enkla steg.

Att publicera ett pressmeddelande är ett bra sätt att få ut nyheter och information om ditt företag, bland annat till medierna. Många tidningsredaktioner i dag använder tjänster som exempelvis MyNewsDesk för att få pressmeddelanden skickade till sig direkt till mejlen.

Driva Eget har själva använt tjänsten för att gratis skicka ut pressmeddelanden, till exempel för sina bloggar.

Så här går du tillväga för att publicera ett gratis pressmeddelande på sajten MyNewsDesk, i fem enkla steg:

1. Registrera dig på sajten. Klicka på ”Skapa ett nyhetsrum” längst upp i höger hörn. Det är gratis i 30 dagar och väljer du att inte registrera dig för betalabonnemanget nedgraderas du till gratisabonnemanget.

2. Fyll i alla dina uppgifter, inklusive hemsida, kontaktuppgifter (även telefonnummer), foto, Twitter och så vidare.

3. När du har skapat din profil ser du till att vara inloggad, och klickar sedan på ”publicera” uppe i höger hörn. Tryck sedan på knappen ”publicera” mitt på skärmen.

4. Skriv sedan ditt pressmeddelande. När du är klar och har granskat det, välj publicera.

Vi har i denna beskrivning utgått från gratisversionen på MyNewsDesk. Men det finns förstås andra, liknande sajter som erbjuder liknande tjänster, till exempel Cision. Du kan också skicka ut det själv via mejl till de aktörer du vill nå.

Här kan du läsa konkreta råd om hur du skriver ett bra pressmeddelande.