Guide / NätaffärerSociala medierexperten Frida Boisen utsågs till årets affärsnätverkare 2015 och är aktuell med boken Digital succé ger här sina bästa råd kring hur du lyckas göra affärer med sociala medier.

– Sociala medier är bra inte minst om man vill göra smarta affärer, säger hon.

Hon lyfter fram Facebookgrupper som ett bra verktyg. Men det gäller att inte bara göra reklam för dig själv. Delta i stället i diskussioner kring ditt område och bidra med kunskap.

Hon rekommenderar också att följa förebilder inom ditt område, företag du gärna skulle vilja förknippas med och makthavare inom din bransch. Se också vilka de i sin tur följer. Gilla och kommentera sådant de publicerar – då upptäcker de dig och du får ett intresse tillbaka.

– Det är som på vilket affärsmingel som helst, visar du intresse så kommer du att få kontakt, säger Frida Boisen.

Men det räcker inte att bara samla ihop 800 personer att följa. Följ upp genom att skicka meddelanden med förslag på samarbeten eller bjud in till lunch. Var personlig och tydlig med varför du tycker att personen är intressant.

– Skriv äkta och från hjärtat om varför du vill ha kontakt. Du har inget att förlora, säger Frida Boisen.

När ni sedan har setts blir sociala medier ett sätt att hålla affärsrelationen vid liv och ta den till nästa steg, menar hon.

5 råd som ger dig ny fart

Sociala medieexperten Frida Boisen guidar dig rätt i sociala medier.

  • Våga säga hej. Det gäller att våga för att vinna även i sociala medier. Så skapa även kontakt med personer du aldrig träffat.
  • Var personlig och satsa på känslor. För att bli viral gäller det att posta saker som når ut, till exempel genom att väcka glädje, skratt eller ilska.
  • Svara på kommentarer. Många kommentarer och gilla-markeringar gör att ditt innehåll syns för fler – som kan vilja göra affärer med dig. För att uppmuntra till det gäller det att svara. Ingen gillar att prata med en vägg.
  • Bli synlig för rätt personer. Du har säkert märkt att vissa dyker upp i ditt nyhetsflöde hela tiden och andra aldrig. Det beror på hur relevanta Facebook tror att ni är för varandra, vilket bedöms på hur mycket ni interagerar. Så kommentera och gilla inlägg från personer som du vill ska se det du skriver.
  • Var riktigt vass. Känner du att du inte når ut med det du postar så gäller det att se över ditt material.

 Läs fler råd om sociala medier på driva-eget.se/socialamedier

Artikeln är ett utdrag från magasinet Driva Eget (nr 4 2015). Prenumerera på Driva Eget här!