Guide / NätaffärerI år väntas svenskarnas klappköp på nätet öka med 24 procent. Driva Eget ger dig råd för hur du ökar din försäljning och får nöjda kunder.

Den svenska julhandeln online väntas öka med 24 procent eller hela 1,2 miljarder kronor, jämfört med 2015 - och landa på totalt 6,2 miljarder, visar e-barometern.

Ingen webbshop? Här kan du lära dig hur du drar igång en, på bara en dag!

Många svenska konsumenterna vill gärna se förlängda bytes- och returtider, visar en undersökning gjord av Klarna och Bring.
– Nätbutikerna bör erbjuda flexibla bytes– och returtider i samband med julhandeln. Användarna förväntar sig att dessa förlängs även hos nätbutikerna, på samma sätt som de flesta fysiska butiker brukar göra under julen, säger Anna Borg, Nordenchef på Klarna.

Läs också om Jenny Wikman som med sin e-handel Miniroom.se omsätter 15 miljoner – efter tre år.

E-barometern visar att kunderna planerar att shoppa online ungefär en vecka före jul. Se till att spurta nu alltså! Så här lyckas du:

Råd för hur du maxar din försäljning

Sälj med rabatt.
”Köp två chokladkakor till sänkt pris”, står det på reklamskyltarna i mataffären. Och vid kassan finns ett sista lockpris. Det handlar om att få varje kund att vid varje besök handla lite mer än vad de tänkt från början.

Sälj något liknande.
Om man i e-butiken lagt en viss produkt i varukorgen kommer det direkt erbjudande om att också köpa något liknande. Kanske så här ”Kunder som köpt denna bok har också köpt…” Erbjud likartade produkter som de som din kund just köpt.

Belöna stora köp.
Den som handlar för ett visst belopp under en månad eller ett år får en present eller extra rabatt. Det är ett sätt att försöka få kunden att köpa litet mer.

Gör det enkelt
Grunden i att lyckas är att hålla det enkelt och “klickvänligt”. Det ska vara lätt för kunden att hitta produkterna och betala.

 LÄS FLER TIPS: