Guide / NätaffärerI år väntas svenskarnas klappköp på nätet öka med 20 procent. Driva Eget ger dig råd för hur du ökar din försäljning och får nöjda kunder.

Allt fler svenskar vill handla julklappar online, det visar en ny undersökning gjord av Klarna och Bring. Antalet köp på nätet väntas öka med 20 procent vilket innebär att nästan lika många köp görs online som i fysisk butik inför jul.

Julshoppingen väntas ta ordentlig fart i slutet av november och de flesta svenskar tror sig vara klara i mitten av december. Undersökningen visar att 80 procent av de svenska konsumenterna gärna vill se förlängda bytes- och returtider.
– Nätbutikerna bör erbjuda flexibla bytes– och returtider i samband med julhandeln. Användarna förväntar sig att dessa förlängs även hos nätbutikerna, på samma sätt som de flesta fysiska butiker brukar göra under julen, säger Anna Borg, Nordenchef på Klarna.

Råd för hur du maxar din försäljning

Sälj med rabatt.
”Köp två chokladkakor till sänkt pris”, står det på reklamskyltarna i mataffären. Och vid kassan finns ett sista lockpris. Det handlar om att få varje kund att vid varje besök handla lite mer än vad de tänkt från början.

Sälj något liknande.
Om man i e-butiken lagt en viss produkt i varukorgen kommer det direkt erbjudande om att också köpa något liknande. Kanske så här ”Kunder som köpt denna bok har också köpt…” Erbjud likartade produkter som de som din kund just köpt.

Belöna stora köp.
Den som handlar för ett visst belopp under en månad eller ett år får en present eller extra rabatt. Det är ett sätt att försöka få kunden att köpa litet mer.

Gör det enkelt
Grunden i att lyckas är att hålla det enkelt och “klickvänligt”. Det ska vara lätt för kunden att hitta produkterna och betala.

 LÄS FLER TIPS: