Guide / NätaffärerAtt ha en bra hemsida är ofta A och O för ditt nya företag. Men hur gör du? Annika Mayer och andra experter ger hjälp. Här får du också viktiga länkar när du ska komma igång med en hemsida.

I dag är det just på din hemsida som presumtiva kunder får sitt första intryck av dig och ditt företag. Då är det viktigt att informationen är korrekt, lättåtkomlig och uppdaterad - och att den stämmer med ditt företags image och policy.

Ska det bli bra krävs det att du både lägger ned tid och eftertanke. Du måste själv bestämma vilken ambitionsnivå du ska ha och hur mycket pengar du är beredd att lägga på hemsidan.

Alla nya webbaktiviteter ger fler besök, som ger fler kunder, som kan öka din vinst. Det gäller alltså att ständigt att få fler att hitta dit. Framförallt gäller det att göra en hemsida där besökarna lätt hittar.

- Tänk att hemsidans förstasida ska vara som en telefonväxel. Ringer jag till Volvo vill jag inte veta att företaget grundades 1927, jag vill ha tag på en speciell person, säger Annika Meyer på reklambyrån Silvermayer i Göteborg.

Här är hennes råd till en småföretagare som vill skapa en effektiv och smart hemsida.

  • Utvärdera. Vilka behov har de som besöker min webbplats?
  • Behoven först. Börja inte med att fundera på utseendet, utan vilka behov hemsidan ska tillfredställa.
  • Målgruppsanpassa. Utforma olika sidor för olika behov och målgrupper -  exempelvis de som vill ha information om produkter/tjänster, de som vill lämna synpunkter och de som vill köpa.
  • Ekonomi. Lägg mest krut på de områden där du tjänar mest pengar och som det finns mest efterfrågan på
  • Bildsätt rätt. Använd bara relevanta bilder, ta bort alla “trevlighetsbilder”.
  • Skriv kort. Skriv det viktigast först och ta bort hälften. Var kortfattad. Använd mycket punktlistor och mellanrubriker. Låt alltid rubriken på sidan motsvara texten i det menyval som gjorts
  • Kontakter viktiga. Slarva inte med kontaktuppgifter.

Tre steg för att komma igång

1. Webbadress. Du måste först skaffa dig en webbadress(domännamn) . Vill du ha en adress som slutar på .se går du in på www.iis.se. Där kan du se alla lediga domännamn och sedan köpa adressen via ett ombud, som finns listade där. Engångsavgift är 200-600 kr Sedan kostar ditt domännamn 120-300 kr per år. (Priserna variera mellan ombuden.) Det kan vara bra att också köpa adresser som slutar på  .com och .nu. Kolla då med ditt webbhotell eller exempelvis www.domanregister.se.

2. Webbhotell. Hemsidan ligger där på en server som du hyr en del av, i paketet ingår utrymme på servern, samt visst antal e-postadresser. Kolla Internetworlds eller Råd&Röns lista över webbhotell via www.iis.se. De kostar från cirka 20 kronor/månad och uppåt beroende på hur stort utrymme och databashantering du ska ha.  Cirka 300 kr per år för ett grundpaket.

3. Utvecklingsverktyg. Du behöver sedan något slags verktyg för att bygga och uppdatera hemsidan eller någon webbyrå eller konsult som gör det åt dig. Anlitar du ett företag eller konsult så kan de även hjälpa till med steg 1 och 2.

Här är några av de webbverktyg som finns för olika behov:

Visma Hemsida
Visma SPCS är mest kända för sina affärssystem men säljer även ett litet behändigt program för att skapa en egen hemsida. Applikationen ligger hos Visma, så programmet är helt webbaserat (nås via webbläsaren). En enkel basprodukt.
Pris: 990 kr/år

Fortnox
Fortnox har en webbshopslösning och vänder sig till dig som säljer produkter på nätet. Men den kan även användas för att göra egna vanliga informationssidor, vilket gör att det går att skapa hela hemsidan med programmet. Vid försäljning kopplar man shoppen till affärssystemet.
Pris: 89 kr/mån,  plus 49 kr/mån för extra användare.

Mamut
Mamut erbjuder förutom affärssystem även webblösning. Här ingår webbshop och tanken är att koppla samman systemen. Finns i olika avancerade versioner beroende på behov och erbjuder även drift, att programmet nås vi Internet.
Pris: Från 890 kr + drift via internet 299 kr/mån

Snyggare internet
Snyggare Internet är ett exempel på en webbyrå som skapat ett eget helt webbaserat system där kunden når applikationen via webbläsaren. Verktyget är utvecklat för små- och medelstora företag. Du kan bygga helt själv eller få hjälp av företagets konsulter, som även hjälper till med innehåll och bildhantering.Pris: Från 5 000 kr per år

Smartwebb Easywebb
Andra exempel på webbbaserade system utvecklade av en liten webbyrå.
Pris: Från 99 kr/mån

Sitoo
Lätthanterligt bygga-själv-verktyg som ger bra bas (tidigare Effecitve Site Studio).  Ingen förkunskap kring kodning krävs (koden är helt dold). Från baspaketet kan man sedan lägga till dynamiska tjänster, exempelvis möjlighet att skapa gästbok och göra lösenordskyddade delar samt olika typer av formulär. Sitoo har även programvara för att skapa nyhetsbrev att koppla till.
Från 3 490 kr