Guide / NätaffärerTycker du att Facebook börjar bli för tramsigt? Då kan det vara dags att gå med i Linkedin – ett arbetsredskap som kan hjälpa dig att marknadsföra dig själv, utvidga ditt nätverk och göra nya affärer.

Det sociala businessnätverket Linkedin har mer än 65 miljoner registrerade användare, spridda över mer än 200 länder. I Sverige räknar man med någonstans mellan 250 000 och 300 000 användare.

Enkelt uttryckt handlar det om en webbsajt där du kan sköta främst ditt professionella nätverk Du håller koll på dina kontakters aktuella mejladresser, utbildningar och eventuella jobbyten. Men du kan också hitta information och folk. Eller nytt jobb och nya uppdragsgivare.

Driva Eget har tidigare skrivit om affärsnyttan med Facebook. Men Linkedin är en helt annan sak.

- Alla som är på Linkedin är där av professionella skäl. Så nätverket har en hög trovärdighet. Och det kan vara skönt att få visa upp en mer professionell sida av sig själv, än den som finns på Facebook, säger Olle Lidbom, medieanalytiker som driver sajten Vassaeggen.se.

En som vet nyttan av Linkedin är Karl-Erik von Bahr, vd för och delägare i företaget Bisfront, som gör kundbokningar och telemarketing åt andra företag. Han har varit engagerad på Linkedin på allvar sedan årsskiftet. Och kan redan se affärsnyttan.

- Jag var inne på en diskussionstråd som handlade om sälj. Jag svarade på en kommentar där någon hade funderingar om telefonförsäljning. Och fyra timmar senare fick jag ett mejl från en kille i Litauen, vars it-företag ville ta sig in på den svenska marknaden. Han hade helt enkelt sett mitt svar och därefter kollat in Bisfront. Nu, några månader senare, är avtalet underskrivet.

Enligt honom är det ett utmärkt säljverktyg.

- Absolut, halva jobbet är redan gjort när man hittar varandra genom Linkedin. Om man kan säga ”jag hittade dig på Linkedin, vi känner ju bägge den och den…” är ju öppningen redan gjord. Det blir inte så kallt. Det är ju alltid enklare när man har en ingång sedan tidigare via en gemensam kontakt eller liknande. Man ska dock inte glömma att Linkedin och mejl bara är det första steget till ett personligt möte, där man gör de riktiga affärerna, säger han.

5 steg att maxa nyttan med Linkedin:

Gör en detaljrik profil
Registrerar dig gör du på Linkedin.com. Försök få med så mycket relevant info som möjligt – inte bara namn och titel. Du ska helst få 100 % “rätt” av Linkedin (visas i ett diagram till höger på sidan). Varje ny utbildning du går, varje nytt projekt du genomför och varje ny kompetens du och ditt företag skaffar er ska med. För det är kanske just det någon sitter och letar efter. HÄR kan du se Driva Egets webbredaktör Camilla Björkmans profil.

Skaffa kontakter
Att ha många kontakter är så klart bra. Lägg till alla du jobbat med och eller känner väl. Men försök inte lägga till folk du inte har någon koppling till. Det ger bara ett oseriöst intryck när det visar sig att ni inte alls har några gemensamma nämnare.

Skapa grupper
Genom att vara den som initierar diskussionstrådar och grupper kan du, förutom att få värdefull information, bli den som ”äger” ett intresse eller ett ämnesområde, och därmed bli den som man vänder sig till när det behövs specialkompetens.

Uppdatera statusen
Ett snyggt och smart sätt att påminna folk om att du finns och vad du håller på med. ”Har just hållit ett föredrag och säljstrategier”, visar vad du gör och att du fortfarande är aktiv.

Spana på konkurrenterna
Linkedin handlar inte bara om att sälja sig själv. Du får också inblick i vad dina konkurrenter sysslar med, vilka affärer de just gjort och vilken typ av personal de vill rekrytera.