Hitta kunder i sociala medier

5 dödssynder på nätet

Gustaf Brickman

Publicerades: 16 november, 2012

Internet och sociala medier kan ge smarta företag många fördelar. Men det finns också många fallgropar som kan skada ditt rykte. Här är fem av dem, som du riskerar att få leva med länge.

På internet lever man för alltid – på gott och ont. Så det är viktigt att du tänker över den bild du ger av dig själv på nätet. Här är fem saker du ska undvika enligt Driva Eget:

  1. Att posta tråkiga och konstiga inlägg: Saker du har ”likeat”, kommentarer du lagt och så vidare – se upp innan du ger dig in i diskussioner på nätet. I stort sett allt finns kvar. Länge.
  2. Att snacka skit om andra. Lös inte konflikter i det öppna på Facebook eller andra forum. Det blir lätt taget ur sitt sammanhang och kan skada dig. Om du själv blir attackerad av en kund, svara artigt och försök sedan lösa konflikten mellan fyra ögon.
  3. Att inte berömma andra. För att bygga ett rykte på nätet gäller det att rekommendera och tala väl om andra. Dels leder det ofta till att andra rekommenderar dig, dels tyder det på att du är säker i din egen framgång.
  4. Att inte svara på kommentarer. För att visa att du är engagerad och att du bryr dig så måste du svara på nätet. På frågor, på kommentarer och på inlägg. För kunder och andra är det lika självklart som att svara på telefon eller mail.
  5. Att taggas i tveksamma foton. Se upp innan du går med på att bli fotad och/eller taggad i konstiga foton. Foton lever kvar på nätet i överskådlig framtid och hamnar ofta högt upp i sökresultaten.

Är du orolig för hur du uppfattas på internet? Googla dig själv och se vad som dyker upp. Är du inte nöjd med resultatet, försök att tagga av dig själv eller ta bort bilder, inlägg och annat som du inte vill stå för.

Uppdaterad 2015-06-25.