Guide / NätaffärerHar ditt företag en ny webbsida? För att hamna bra till i sökresultaten på Google finns vissa knep. Driva Eget frågade en SEO-expert om de vanligaste missarna.

Många entreprenörer behöver en bra och fungerande webbplats som företagets skyltfönster, och paradgatan på nätet är Google. Därför är det viktigt att ha koll på vad Google gillar och inte gillar för att öka chanserna att hitta nya kunder. Aaron Axelsson har bakgrund som sökmotorkonsult och är i dag Head of SEO på Brath.

– När man sätter upp en ny sajt finns det några vanliga misstag som vi ofta stöter på. Turligt nog är det ganska enkelt att undvika dessa och få en bättre start på den nya sajten, säger Aaron.

5 vanliga misstag enligt Aaron

För höga ambitioner

– Ett vanligt misstag är att ha för höga ambitioner för sin sajt redan innan den är lanserad. Många sajter sitter fast i en utvecklingsmiljö alldeles för länge, där det arbetas på fiffiga funktioner och snygga designelement. Det här är dumt av flera anledningar.

Aaron Axelsson Foto: Privat

Aaron Axelsson Foto: Privat

  1.  Google inte kan “se” sajten och därför dyker den inte upp i sökresultaten.
  2.  Google är också lite restriktiva med att visa upp nya sajter, det är inte ovanligt att det tar upp mot sex månader innan de låter en ny sajt ranka, oavsett hur snygg och bra den är.
  3. Det finns också skäl att så snabbt som möjligt testa vad som funkar och inte funkar för just era besökare. Det blir mer kostnadseffektivt, var tydlig med att det är en testversion för besökarna för att undvika eventuell irritation.

För låga ambitioner

– Samtidigt är det minst lika vanligt att man “bara slänger ihop en webbsida” för att ha något på sin domän. Prioritera inte ner utvecklingen av en webbsida när den väl kommit upp. Tänkt inte: “Det finns ju en sajt. Vi tar tag i att förbättra den när vi får tid över”. Var snabb, men genomtänkt och gör den bra redan från början. Både för Google och för dina potentiella kunder.

Att inte göra en ordentlig sökordsanalys

– Ta reda på vad dina potentiella kunder använder för ord när de söker. Har du inte koll på det kan du förlora mycket trafik till din sajt. Det är inte ovanligt att företag hellre vill prata om sina varumärken än om vad de faktiskt säljer. I andra fall händer det att det finns ett branschspråk som kunderna inte använder och därför har svårt att hitta till de företag som säljer det de vill ha. Börja arbetet med din sajt med en grundlig analys av vilka söktermer som används i just din bransch. Bygg din sajt kring dem, med tydliga och bra landningssidor som är optimerade för de vanligaste begreppen. Detta kan ge dig ett enormt försprång i sökresultaten.

Att inte sätta en bra struktur 

– Om du gjort din sökordsanalys bra kommer det förhoppningsvis vara ganska lätt att strukturera upp de olika sidorna på ett logiskt sätt, i kategorier, underkategorier och produkt- eller tjänstesidor. Här är det viktigt att också tänka på framtiden. Se till att det finns möjlighet att ordna om i strukturen för framtida behov. På så vis kan du lätt kan lägga till eller ta bort sidor och delar om ditt erbjudande skulle förändras över tid. Till exempel kan du lämna utrymme för fler kategorier i huvudmenyn, eller att redan från början bygga en funktionalitet för underkategorier även om de inte behövs direkt när sajten lanseras.

Att inte dölja utvecklingsmiljön

–Det är vanligt att den utvecklingsmiljö eller testsajt man jobbar på finns tillgänglig för Google, och att de indexerar den. Det gör att när det väl är dags att lägga ut sajten live, så finns det en risk att Google uppfattar den riktiga sajten som en kopia av testsajten, och därför väljer att inte visa upp den i sina sökresultat. Här kan man missa många besökare, helt i onödan. Se till att det antingen sitter en “noindex-tagg” på alla sidor i testmiljön (och att den inte följer med till den riktiga sajten vid lanseringen), eller se helt enkelt till att man måste logga in för att kunna nå testmiljön. Det håller Google borta.

– Har du koll på de här fem sakerna kommer din nya sajt att ha bra förutsättningar för att ta positioner i Googles sökresultat. Det finns självklart mycket annat att jobba med också när det kommer till sökmotoroptimering, och en hel mängd andra faktorer som spelar in, säger Aaron.