<![CDATA[]]>

5 tips för att få PR av bloggare

Kothbauer Caiberth

Publicerades: 30 januari, 2012

Att få bloggare att skriva om ditt företag kan bli en guldaffär för dig som småföretagare. Här berättar Jacqueline Kothbauer, författare till boken Mediababe, hur du gör med fem konkreta tips.

Jackie-KothbauerVill du också få bloggare att skriva om dig och ditt företag? Då gäller det att du vet hur du ska gå tillväga för att få bloggarna att nappa.

En som vet hur man gör är Jacqueline Kothbauer, föreläsare och konsult med egen kommunikationsbyrå. Hon har skrivit boken Mediababe – nio steg till framgång med hjälp av media.

Här ger hon fem tips på hur du blir en uppskattad nyhetskälla för bloggare:

1. Var effektiv
Bloggare har sällan bloggen som arbete utan hobby. Därför är tiden begränsad och materialet du erbjuder bör kunna användas direkt. Sätt ihop bild eller videoklipp, text och rubrik som kräver minsta möjliga omarbetning. Har du tio favoritbloggare du regelbundet arbetar med, lär dig vad de gillar bäst och skräddarsydd underlaget till var och en.

2. Våga vara personlig
Bloggare är åsiktsmaskiner till skillnad från journalister som använder intervjupersoner och källor. För att trigga en bloggare att tycka till och
bli engagerad att använda ditt material, våga vara personlig och ta
ställning.

3. Bygg ett intresse
Populära bloggar bygger på intresse. Bloggaren har väckt och byggt ett intresse för sig själv och sina ämnen hos en viss publik. Ofta spelar person lika stor betydelse som fakta. Ta med dig logiken när du närmar dig en bloggare. Visa intresse för honom och henne. Inte bara vad de gör, utan även vilka de är.

4. Var konsekvent och äkta
Det finns över 600 000 aktiva bloggare i Sverige, enligt rapporten Svenskarna och internet. Konkurrensen om publiken är stenhård och bloggarna är rädda om sina fans. Därför är det viktigt att vara konsekvent och upplevas som äkta. Att göra reklam för produkter och varumärken som inte passar bloggens innehåll och personlighet i övrigt är bara destruktivt. Både för bloggaren, som tappar trovärdighet, och annonsören som inte får någon effekt för att publiken inte bryr sig.

5. Bygg en relation
Bygg relationer till de viktigaste bloggarna (och journalisterna) inom ditt ämnesområde och din bransch. Ju mer ni lär känna varandra, era respektive behov och önskemål desto bättre fungerar samarbetet.

Artikel uppdaterad 2015-05-11.