Guide / NätaffärerKäthe Nilsson har bloggat professionellt i nio år och levt på det under tre av dessa. Här visar hon hur du kan tjäna pengar på att blogga.

Käthe Nilsson är grundare av Bloggagenturen.se som kopplar ihop företagare som vill synas med bloggare. Hon har själv bloggat professionellt i nio år, bland annat för tidningen Amelia, och levt helt på sin blogg under tre av åren. Något hon menar är fullt möjligt, även om det ofta börjar som en extrainkomst.

– Skriver du om ett väldigt snävt specialintresse som få är intresserade av kan det kanske vara svårt, säger hon.

Käthe Nilsson

Käthe Nilsson

Här går hon igenom några olika sätt att driva företag runt en blogg.

  • Ha egna annonsplatser
    Sälj annonser och låt annonsörerna betala per månad eller vecka, eller per visning.Det är rimligt med 2–3 öre per annonsvisning, anser Käthe Nilsson, men det kan bli högre eller lägre beroende på annonsens placering och storlek.
    – Ofta kan du ta ett fast pris vilket gör att du kan planera din ekonomi. Ju mer nischat du skriver, desto mer betalt kan du ta.
  • Sälj Google-annonser
    Du kan lägga in annonser från Google på din blogg via Adsense men det ger inte så mycket förrän du får många läsare. Dessutom kan du inte välja exakt vad som visas.
    – Det här är bäst för bloggar som har många visningar men där bloggaren inte säljer så mycket själv, säger Käthe Nilsson.
  • Använd sponsrade inlägg
    Det är vanligt att företag vill ha in information och länk i ett blogginlägg mot betalning. Men se upp! Välj annonser med omsorg – det finns oseriösa aktörer. Betalningen kan vara allt från några hundra kronor till några tusen. Det beror på hur många läsare du har och i vissa fall hur hög din så kallade pagerank är, vilket är vad som styr hur högt på Google du syns.
    – Det är viktigt att märka sponsrade inlägg med något i stil med ”Ett inlägg i samarbete med…” eller ”Sponsrat inlägg…” för att följa marknadsföringslagen.
  • Dra till din verksamhet
    Använd din blogg för att sälja mer av dina andra produkter som böcker, konsulttimmar eller produkter i en egen webbshop.
    – Bloggen är som ett öppet CV, en perfekt kanal för andra tjänster. Om du satsar på den finns det stora möjligheter att bli headhuntad för uppdrag och samarbeten.
  • Få betalt från en sajt
    I dag rekryterar stora tidningar och portaler bloggare inom olika ämnesområden. Antingen ser du marknadsföringen som betalning, om du kan nå ut med ditt företag och sälja mer, eller så får du en summa per månad, en del av annonsintäkterna eller betalt per sidvisning.