Guide / NätaffärerFörsta veckan i år spenderade kunder nära en halv miljard amerikanska dollar på appar – bara i App store. Vill du försöka få en del av kakan? Här guidar digitala medier-experten Beth Higbee i hur du slår igenom just nu.

1. Erbjud service – på ett nytt sätt
Tänk på något tråkigt, som alla måste göra. Som att diska, tvätta eller boka tid hos tandläkaren. Där kan du hitta din idé. Att automatisera den här typen av serviceområden med hjälp av appar är en växande trend, menar Beth Higbee.

Exempel: Wash IO gör det möjligt för användaren att schemalägga hämtning och avlämning av tvätt via en mobilapp. De använder befintliga tvätterier men skapar en tilläggsservice via appen.
– De har tagit något av de tråkigaste som finns – att tvätta – och skapat en superpopulär app, säger Beth Higbee.

2. Fyll en av fyra funktioner
Lyssna in vad människor omkring dig klagar på. Vad önskar de att de hade, som de inte har? En app kan göra saker smidigare, enklare, billigare eller lättare att nå, menar Beth Higbee. Vilket av de fyra ska du haka på?

3. Gör det enkelt
Ofta tror vi att ju fler knappar, desto bättre service. Men skala bort. Underskatta inte hur stark drivkraften är att spara tid. Här är möjligheterna stora.

Exempel: I USA har appen Push for pizza blivit stor. Den består av en knapp. När du trycker på den kollar appen upp var du är, låter dig välja bland närliggande pizzerior och så lägger den en beställning som kommer hem till dig inom 20 minuter. I stället för att välja bland en mängd färdiga pizzor kan du trycka på bilder på de vanligaste påläggen.
– Här väljer användaren enkelhet före valfrihet, säger Beth Higbee.

4. Bjud på ett leende
En annan framgångsfaktor är att få människor att le, men det behöver inte vara att dra roliga historier.

Exempel: Volkswagen gick samman med Google och tog fram road trip-appen Smile Drive. Den skapar en karta över din bilsemester som du kan lägga till bilder i och göra ett personligt reseminne.
– Var inte rädd för att skapa något fånigt, säger Beth Higbee.

5. Gå ihop med en större aktör
Så du har en fantastisk idé – men du har inte kraft att nå ut på marknaden. Para ihop dig med någon som har det.

Exempel: Appen Sit or Squat ger användarna möjlighet att sätta betyg på offentliga toaletter – smutsig eller ren.
– Utvecklarna gick ihop med toalettpapperstillverkaren Charmin som erbjöd appen som service till sina kunder för att få PR, säger Beth Higbee.

Läs också varför Beth Highbee tycker att du måste döda ditt företag här!