<![CDATA[]]>

Superentreprenören: Så kommer du tillbaka efter en smäll

Redaktionen

Publicerades: 3 april, 2014

Alla företagare som genomlevt en konkurs kan vittna om hur tyst det blir. Färgstarka entreprenören Helén Andersson blev känd som hela Sveriges kycklingmamma på 90-talet. Pengarna rullade in. Sedan kom konkursen. Läs hennes inspirerande berättelse – och hennes råd till dig här.

Kycklingföretaget hade hon övertagit efter sin far, en dominant person som Helén Andersson länge hade ett kluvet förhållande till. Hon växte upp på släktgården Torsåsen gård, där fadern drev verksamhet under namnet Helmer Anderssons Fjäderfäprodukter.

– Fast det namnet ändrade jag så fort jag fick för pappa, säger Helén. Vem vill äta fjäderfän? Jag döpte om det till Torsåsen Fågelprodukter, det låter mycket godare.

Nyckelorden är ”så fort jag fick för pappa”. Förhållandet mellan far och dotter som varit varmt och innerligt under uppväxten förändrades när Helén gick in i firman. Hennes snälla pappa förvandlades till en sträng överordnad när Helén stormade in med nya idéer.

– Jag kände aldrig att jag dög. Jag var för duktig för att pappa skulle klara av att ha mig så nära. Ändå var det ju han som hade fostrat mig till en stark och självständig kvinna.

Eldprovet kom när Helén genomdrev att Torsåsen skulle börja sälja ungtuppar, som vägde över 1,3 kilo, till butikerna. ”Det kommer aldrig att gå”, varnade fadern. Men Helén tog några lådor med sig och for upp till Åhléns centrallager i Kista.

– Jag var så nervös, benen skakade. Men så kom en stilig herre med grått hår och fluga fram och hälsade. Jag presenterade den nya produkten och när jag var klar sa han: ”Äntligen händer det något nytt! Jag tar 150 ton!”

Helén sprang därifrån för att ringa fadern och berätta om den lyckade affären.
– Allt han sa var: Det hade väl jag också kunnat göra.

Idag är Helén osentimental när hon berättar om fadern. De försonades strax innan han dog och hon fick äntligen hans erkännande, så det är ändå med stor värme hon berättar om deras tid tillsammans.

När fadern dog 1992 moderniserade Helén företaget. Verksamheten snurrade allt snabbare. Det bästa året omsatte de 120 miljoner och antalet anställda hade ökat från 40 till 90. Men snart skulle katastrofen komma. Första varningssignalen kom i januari 1995.

Kläckeriet där Torsåsen köpte sina kycklingar fick ett virus i beståndet och 100 000 kycklingar fick avlivas. Två månader senare var det dags igen och när det tredje virusutbrottet kom i september samma år betydde det slutet för Torsåsen Fågelprodukter.

– Jag förlorade allt, men jag lyckades tack och lov rädda mitt hem och kunde bo kvar på gården.

Alla företagare som genomlevt en konkurs kan vittna om hur tyst det blir. Som företagsledare står man i centrum, folk lyssnar när man talar och alla vill veta vad man tycker i olika frågor. Så plötsligt står man ensam kvar. Precis så blev det för Helén.

– Inte så att folk var förbannade på mig. I Falkenberg visste man att jag hade gjort allt och lite till för att rädda företaget, säger hon. Men man känner sig väldigt ensam och det är lätt att stänga in sig.

Det tog henne tio år att lägga kycklingkapitlet bakom sig. Det handlar om att bearbeta en sorg. Ett tag drev hon en kycklingrestaurang, därefter slog hon sig på att arrangera singelaktiviteter, vilket hon gör än i dag och hon driver även sajten Singel i Sverige.

För att kartlägga singelmarknaden besökte hon traktens alla dansrestauranger, gick fram till gästerna, frågade om de var singlar och samlade in deras adresser.

Helén är en människa som ser möjligheterna, inte problemen. Hon är också ett levande bevis på att det går att komma tillbaka efter stora motgångar.
– Går det åt skogen, ja då har man i alla fall prövat, säger hon.

Här är Helén Anderssons 5 bästa råd:

  1. Var aktiv med marknadsföringen.
    Säg ja när pressen ringer, och försök hitta på saker som gör att du blir uppmärksammad.
  2. Gräv där du står.
    Alla människor bär på en tyst kunskap, som man inte alltid är medveten om. Min man Morgan vet exempelvis allt om våtmarker och kan berätta om deras betydelse för miljön. Det uppskattas av alla våra bed & breakfastgäster. (Och vi kan ta bättre betalt…).
  3. Lägg fram lösningar
    …i stället för att beskriva problemen för myndigheter och kommuner.
  4. Bestäm din vision
    Var envis och behåll fokus men var samtidigt öppen för det som händer i din omvärld. Lyssna inte på andras domedagsprofetior. Lita på din egen magkänsla.
  5. Häng med i utvecklingen
    Skaffa en ordentlig internetuppkoppling. Det är ett bevis för att du driver en professionell verksamhet. Lär dig Facebook och Linkedin. Du behöver inte älska sociala medier, men du ska veta hur de fungerar.