<![CDATA[Rickard Fredriksson Foto: Daneil Lagerqvist]]>

Så blir din konkurrent en tillgång

Daniel Lagerqvist

Publicerades: 9 november, 2015

Gå ihop med andra butiker eller företagare nära dig – och hitta nya kunder. I Åre har tre företagare gått ihop för att sälja mer.

Rickard Fredriksson är killen från Malung som flyttade till Åre och startade upplevelseföretaget Explore Åre. Kunderna är privatgäster från Sverige och Norge men också företag som vill ha konferenser och kickoffer och kompisgäng som är ute efter roliga aktiviteter för svensexan.

– Jag har lyckats pricka in kundgrupper så att jag har fullt upp året om. Privatgäster på sommaren och vintern, företagsevent på hösten och sedan skolresor och svensexor på våren och försommaren. Det gäller att hela tiden ligga ett år före i planeringen eftersom de flesta bokar tidigt, menar Rickard.

Explore Åre är långt ifrån det enda företaget som satsar på upplevelser och aktiviteter i det jämtländska turistparadiset och konkurrensen är stenhård. Rickard och två andra företag valde dock att samarbeta och hjälpa varandra i stället för att slåss om kunderna.

Och rådet från Rickard funkar för såväl lokala företagare på landsbygden som i stan. Här gäller det att skapa en positiv känsla för kunden så att den kommer tillbaka till kvarteret eller bygden.

– Det handlar om att ge besökarna en bra upplevelse i Åre så att de kommer tillbaka. Få kommer ihåg vilket företag de bokade aktiviteten hos men alla minns Åre eller området i stort om upplevelsen var bra. Då är det viktigt att jobba under gemensam flagg.

Rent konkret har Rickard och de två andra aktivitetsföretagen valt varsin nisch som de satsar hårt på. För Rickards Explore Åre är det mountain carts som gäller medan de andra två riktar in sig på forsränning och linbana.

De tre har dessutom gemensamt gått ihop och köpt reklamfilm som rullar i lokala TV4-sändingar och där de får visa upp sina olika specialiteter. På så sätt kan de kapa kostnaden men ändå synas och skapa bra marknadsföring.

Dessutom hjälper de varandra med bokning och får provision om de lyckas sälja in till den andres företag.

– Om det kommer en grupp på fem till tio personer till mig får jag 10–15 procent provision om jag bokar in dem på något som de andra företagen har. Det är bättre att de blir nöjda och får det de vill ha än att de ska välja just min aktivitet. Återigen, vi har en öppen dialog och släpper kunder mellan varandra utan problem.

Han råder andra småföretagare att skriva ner hur man ska samarbeta, i alla lägen och på vilket sätt.

– Då kan vi gå tillbaka till det och det är också enklare att sätta in de tillfälligt anställda vi har i företaget i den gemensamma synen. Det är viktigt att alla har samma ambition, säger Rickard.
Tänk på detta:

  • Skriv ner vad ni kommit överens om för att undvika missförstånd och konflikter.
  • Ha gemensamma aktiviteter och marknadsföring. På så sätt sparar ni pengar, och vem vill inte det?
  • Hitta kontinuitet i samarbetet och träffas regelbundet, även mellan aktiviteterna.
  • Tänk längre än ditt eget företag. Om du kliar någons rygg kommer den sannolikt att göra detsamma för dig.
  • Ha kul! Att samarbeta ska vara roligt och inspirerande, inte något som du känner dig låstArtikeln är en förkortad version ur Driva Eget nr 5. Prenumerera på tidningen här.