Guide / LandsbygdMånga småföretagare gör bra affärer under några intensiva sommarveckor. Men konsten är att få kunderna att komma också under lågsäsong. Så här gör Rickard och Lotta Hasselblad med Smakrike Krog & Logi på Gotland.

När hösten kommer är turistsäsongen över. Så var det åtminstone tidigare. Men allt fler inser nu hur viktigt det är att hitta knepen som förlänger säsongen.

Svenska turistindustrin satsar nu stenhårt på det. Målet är att denna ska fördubblas mellan 2010 och 2012. Turistnäringen ska då omsätta svindlande 500 miljarder.

Det ska bland annat ske genom att allt fler orter lanserar sig som året runt-destinationer. Skaldjurssafari i Bohuslän på hösten och primörvecka på Gotland på våren är ett par exempel där klassiska semesterorter jobbar för att förlänga säsongen.

– För att turistnäringen ska kunna expandera måste även små turistföretagare verkligen vilja växa och kunna utveckla sina varor och tjänster, säger Tord Canlöf, vd för Svensk Destinationsutveckling.

För Smakrike Krog & Logi på Gotland är tryffel och sparris viktiga ingredienser både för att tänja på säsongen och locka gästerna tillbaka.

Snart tio år har gått sedan Rickard och Lotta Hasselblad tog över den tidigare sommarkrogen Kråkan på Gotlands äldsta badort Ljugarn. Sedan dess har de infriat drömmen om att skapa en krog på landsbygden där de kan leva och arbeta året runt.

– Hösten var den största utmaningen när det gällde att få gäster, berättar Rickard Hasselblad.

Lösningen blev att han och hans fru började samarbeta med ett par som letar tryffel i trakten. Genom att erbjuda weekendpaket med tryffelsafari förlängde de säsongen och gjorde gästernas besök till en speciell upplevelse.

I dag har hösten blivit deras mest lönsamma tid efter de hektiska sommarveckorna.

– På motsvarande sätt har vi också testat sparrissafari för att förlänga säsongen åt andra hållet. Då är man med och gräver upp sparrisen på fältet innan den tillagas.

Med sådana knep har Smakrike på några år förvandlats från en klassisk gotländsk sommarkrog till en kvalitetskrog som är öppen större delen av året.

Redan från början var det många gäster som efterfrågade någonstans att övernatta i samband med sitt restaurangbesök. Då det saknades boende med en tillräckligt hög standard på orten beslutade paret att bygga om övervåningen på restaurangen till sex exklusiva hotellrum.

– Det gör stor skillnad under lågsäsongen där vi numera också har ganska fullt. Hotellgästerna i restaurangen gör det litet mer ombonat vilket även lockar andra matgäster.
Så får du kunderna att återvända

  • Produkten. En bra produkt är A och O.
  • Relationer. Skapa en personlig relation med kunden. Måna om detaljer och försök bygga ett förtroende. Den som trivs kommer gärna tillbaka.
  • Sociala medier. Utse en ansvarig för sociala medier och nyhetsbrev. Ett effektivt sätt att berätta om kampanjer och erbjudanden.
  • Kundvård. Se till att bygga upp ett kundregister. Uppdatera och håll ordning på dina kundkontakter.
  • Samarbete. Undvik att dra hela lasset själv. Fokusera på det som du är bra på och brinner för. Ta hjälp och samarbeta när du inte räcker till själv. Förutom att resultatet blir bättre blir det oftast även roligare.
  • Rabatt och present. Ge kunden ”något extra”. Allt från en vänlig fråga om varifrån han eller hon kommer, en blomma och en personlig hälsning på rummet, en överraskning till barnen vid middagsbordet, till en extra favör i form av ett rabatterat pris.