Guide / LandsbygdDet finns ett gratis marknadsföringsgrepp som är bättre än alla annonser – att berätta en historia om ditt företag. Så här gjorde Marie Larsson på Enkullens Gård i Ölme.

Du har hört historien om hur den snåle smålänningen Ingvar Kamprad byggde upp sitt imperium och nu äter husmanskost och bor på de billigaste hotellen trots att han är miljardär.

Det är storytelling när den är som bäst. En historia som berättas från mun till mun, ger en positiv känsla av lågpris hos kunden och får de anställda att vara kostnadsmedvetna.

Men det effektiva greppet som Ikea och många storföretag konsekvent använder kan tillämpas lika effektivt av mindre företag på landsbygden. Det menar Cecilia Granquist som utbildar landsbygdsföretagare i hur de kan använda storytelling för att marknadsföra sina företag:

– Idag har personliga historier större betydelse än någonsin. Vi matas med så mycket information och en berättelse som skapar känslor och bilder är lättare att komma ihåg.

Hon ger ett exempel: konsumenten står i matbutiken och ska handla kött. Där ligger kött i två prisklasser: konkurrentens billigare och ditt ekologiska, som är dyrare.

Visst väljer då kunden det första?

– Nej, inte om hon känner till berättelsen om din gård och den kvalitet ni står för. Att djuren har betat på gröna fält och att din familj drivit gården i generationer – till exempel. Då har din produkt ett mervärde, säger Cecilia Granquist.

En som tagit fasta på begreppet storytelling är Marie Larsson som tillsammans med sin sambo driver Enkullens Gård i den värmländska orten Ölme med 240 nötkreatur och växtodling. På hemsidan berättar hon historien om hur gården gått i arv från hennes ”hjulbente farfar Erik Larsson”, som syns på en svartvit bild med ”den flitige drängen Karl”.

Syftet var att få mer trafik till sajten för att kunna sälja köttlådor, men också att vara ett föredöme för hur marknadsföring av livsmedelsproduktion kan se ut.

– Idag är folk så långt bort från där maten produceras. Då måste vi bli bättre på att berätta vår historia.

Här visar storytellingexperten Cecilia Granquist (bilden till höger) hur du kan göra i fyra steg:

1. Hitta en historia kring vad som hänt på eller kring företaget och kunderna. Alla har något att berätta. Många lantbruksföretag ser inte vilket häftigt liv de lever. Men för kunder och besökare är det hur spännande som helst.

2. Anpassa din historia så att den stämmer överens med det du vill marknadsföra. Har din gård drivits av flera generationer i familjen? Lämnade du livet i storstan för att driva en gård på landet? Blev du förbannad över miljöförstöringen – och bestämde dig för att driva din verksamhet miljövänligt? Plocka ut en historia som passar in i ditt syfte och som förmedlar företagets värderingar.

3. Gör din historia levande. En bra berättelse ska innehålla tre P:n: plats, person och problem. Beskriv var historien utspelar sig och vem den handlar om – det kan vara både en människa eller ett djur. ”Problemet” är ett hinder som deltagaren i berättelsen ska ta sig över. Det kan vara till exempel: ”En dag när Lisa precis gått upp knackade det på dörren. In steg den största konkurrenten i byn…”. Då blir det plötsligt spännande. Du kan också få med tre V:n: vem, vad och varför. Till vem riktar du dig? Vad vill du berätta? Och varför – i vilket syfte?

4. Sprid din berättelse till kunder, på gården, i butiken, bland personalen, på hemsidan och i sociala medier. Helst ska den väcka så stor nyfikenhet att folk hör av sig till dig när de hört storyn – och delar den med andra.