Guide / InspirationLär dig säga nej, då har du chans till framgång i ditt företag. Det skickade Renée Voltaire med alla åhörare vid Anders Wall-föreläsningen i Uppsala under onsdagen.

Matentreprenören Renée Voltaire – som hellre kallar sig inspiratör – startade sitt företag efter ett stort bakslag.

– Jag hade en privat krasch och bestämde mig för förändring. Jag åkte till Arizona, vilket förändrade mitt liv. Där drack jag gröna drinkar, åt en kost bestående av grönsaker och mediterade dagarna i ända. Jag fick lära mig säga nej och fyra veckor senare kom en helt ny Renée tillbaka. Det var början till mitt företag, berättade hon för de 2 000 personerna i publiken på den årliga Anders Wall-föreläsningen i Uppsala universitetsaula.

Alltid varit en ja-sägare
Hon beskriver att hon alltid varit en ja-sägare i sin tidigare företagarkarriär. Höll på en mängd saker samtidigt. Men när hon 2005 startade livsmedelsföretaget Renée Voltaire AB för att utveckla och tillverka produkter för en ”godare, nyttigare och roligare matupplevelse” var det på nya villkor.

– I Arizona fick jag lära mig att lyssna på kroppen och magen. Jag bestämde mig för att om jag ska gå till jobbet ska det vara jäkligt kul varje dag. Det ska inte vara tråkigt alls.

Och det löftet har hon hållit.

– Men jag bröt väl alla regler som finns i början. Jag var en katastrof – visste inte riktigt hur saker fungerade i branschen, men det gjorde också att jag vågade. Jag beställde en container från Japan med ekologiska produkter utan att veta om Tullverkets regler. Men sådant löser sig.

“Törs man sätta sitt namn på en förpackning?”
Hon ville ha en egen hylla i matbutiken – det fixade sig. Hon började skriva sitt eget namn och personliga texter på produkterna vilket var nytt då.

– Jag vill göra min egen grej! ”Törs man sätta sitt namn på en förpackning?” frågade jag mig, men för mig har det varit bra. Det tvingar mig att tänka till. Jag granskar allt väldigt noga, när mitt namn står på.

Renée Voltaire berättar också om hur misslyckanden kan ändras till lyckokast.
– Ser ni den här müslin? Det var tänkt som kex. Så stod jag en morgon inför ett frukostseminarium och skulle bjuda på kexen som misslyckades och bara blev smulor. Då fick jag snabbt tänka om och hälla det i en skål som müsli med tillbehör, och det är idag en av våra mest sålda produkter.

Hur har det gått med att säga nej då?
Jo, Voltaire har lärt sig att delegera och säger sig ha roligt varenda dag.

– Det är en tuff bransch, men alla dagar är roliga. Jag lejer ut saker och står hellre i köket och rostar mandlar än kollar resultatrapporten. Men jag har inte släppt ekonomin. Jag har växt organiskt, och då är det otroligt viktigt att räkna på allt.

Och räknandet har gett resultat – 2014 omsatte företaget drygt 65 miljoner kronor med ett resultat efter finansnetto på 4,4 miljoner.