Guide / InspirationPå bara några år har han gått från att tillhöra europaeliten i kampsporten MMA till att driva ett framgångsrikt företag. Här delar Assan Njie med sig av sin historia och knep.

Det var på ett träningsläger i Holland Assan Njie första gången kom i kontakt med en Aloe Vera-dryck. Han var vid den tidpunkten rankad som nummer 7 i Europa i kampsporten MMA.

– Jag var på det lokala gymmet och tränade när jag drack Aloe Vera första gången. Jag blev nästan beroende direkt, det var helt annorlunda med fruktköttet och den unika smaken.

Nästa gång Assan kom till Holland tog han reda på kontaktuppgifter till producenten i Sydkorea.
– Min tanke var att beställa hem en pall på kanske 1000 flaskor för att testa idén men miniordern låg på en container med 33.000 flaskor. Jag hade inget startkapital, så min mamma fick gå in som borgenär.

Det tog två månader för båten med containern att nå Sverige och under den tiden arbetade Assan fram en strategi för att lyckas få ut flaskorna på bästa sätt.
– Produkten var helt ny för den svenska marknaden och jag ville bygga upp stabil bas.

Assan sålde in drycken på exklusiva kaféer, hälsokostaffärer och gym.
– Jag undvek dagligvaruhandeln de tre första åren. Några månader efter att jag tagit in Aloe Vera-drycken försökte ett annat företag sälja produkten till matvarubutiker men la ner sin verksamhet efter bara ett par månader. Den ”stora massan” var inte redo än samtidigt som fler och fler började bli intresserade av hälsa och träning.

Den första leveransen fick Assan förvara i provisoriska lager i sin mammas vardagsrum och vänners källarutrymmen.
– Jag fick inte sålt de första 33.000 flaskorna innan bäst före datum hade passerat, men efterfrågan hade ändå börjat och jag såg att det fanns potential. Efter det har det rullat på.

Efter att ha arbetat själv med hjälp av sina syskon var de 6 personer i företaget 2014. I dagsläget har de växt till 25 personer och kommer växa med minst 10 till nästa år. Framgångarna till trots så har det inte varit lätt alla gånger.


– Jag har självklart stött på många svåra puckar och problem som man fått lösa efter hand. Det gäller att vara kreativ som egenföretagare. Det svåraste har nog ändå varit likviditeten, när man växer så snabbt som företaget gjort gäller det att likviditeten hänger med. Vi har växt organiskt hela tiden, utan att ta in investerare. Istället har jag ibland haft möjlighet att låna pengar av anhöriga.

Assan har alltid satsat proffsigt utformat marknadsföringsmaterial men har även marknadsfört sin Aloe Vera-dryck via träningskompisar, sociala medier och bloggare.
– I början har man inte mycket pengar att lägga på marknadsföring så det gäller att den är så effektiv som möjligt. Bloggarna har varit till stor hjälp under hela resan. Genom roliga och snygga bilder kan man få bra spridning och nå ut till många genom de sociala mediekanalerna.

Det roligaste tycker Assan ändå är att göra affärer.
– Och att se sina produkter i hyllorna. Att se konsumenterna njuta av en produkt som jag står bakom, det är ändå den största behållningen.

Assans 3 bästa råd till småföretagare som vill växa

  • Var inte rädd för att satsa.
  • Ge aldrig upp, hårt arbete lönar sig till slut, oavsett om det tar 1 eller 5 år.
  • Se motgångar som något positivt som du kan lära dig av.